Document
صعوبات تنمية مستويات التفكير العليا في مادة التاريخ لدى طلبة المرحلة الثانوية في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين و الموجهين
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed at determining the barriers to the promotion of higher order thinking in history among secondary stage students in Oman in the viewpoint of the teachers and the supervisors. It aimed also at determining the impact of sex, teachers' preparation institution and the experience variables in the projection of history teachers of these difficulties.
To accomplish the aim of the study, the researcher made a questionnaire after consulting the educational literature and the review of previous studies. The questionnaire was validated by having a number of specialists judging its appropriateness. Its reliability was determined by using Cronbach - Alf formula which reached (0, 79). Therefore, the questionnaire contained(32) items divided under five domains. Then it was applied on a sample of 218 history teachers and 22 history supervisors.
The main important results of the study are summarized as follows: 1-The difficulties domains in the teachers' assessment came in descending order as follows : administration, school's environment, students, evaluation, content and teacher and educational situation. 2-The difficulties domain in the supervisors' viewpoint came in descending order as follows: administration, school' environment, evaluation, content, teacher and educational situation, students. 3-There are statistically significant differences 'at (Alfa = 0,05) in the teachers' assessment which is attributed to the preparation institution variable in favor of sultan Qaboos university graduates in all of the domains except the evaluation domain. 4-There are no statistically significant differences at (Alfa = 0,05) in teachers' assessment mean which is attributed to sex variable except in the students and the content domains. It came in favor of the female teachers. 5-There are no statistically significant differences at (Alfa = 0,05) in teachers' assessment mean which is attributed to the experience variable except in the teacher and the educational situation domain. This difference is between long-term and short-term experienced teachers. It came in favor of the long-term experienced teachers.
Based on the findings of the study, the researcher made some recommendations.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على صعوبات تنمية مستويات التفكير العليا، في مادة التاريخ لدى طلبة المرحلة الثانوية في سلطنة عمان، من وجهة نظر معلمي مادة التاريخ وموجهيها، بالإضافة إلى التعرف على أثر متغيرات الجنس، ومؤسسة إعداد المعلم، والخبرة كل على حدة، في تقديرات معلمي التاريخ لهذه الصعوبات .
ولتحقيق أهداف الدراسة؛ قام الباحث بإعداد استبانة، بعد رجوعه إلى الأدب التربوي، والدراسات السابقة ذات الصلة بالموضوع، وقد تأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المحكمين، كما تأكد من ثباتها الذي بلغ ( 0, 79) باستخدام معادلة ألفا كرونباخ، وبذلك أصبحت الاستبانة مكونة من (32) فقرة، مقسمة إلى خمسة مجالات. ثم طبقت الاستبانة على عينة مكونة من (218) معلما ومعلمة لمادة التاريخ، وعلي (22) موجه المادة التاريخ. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها :
1- جاعت مجالات الصعوبات مرتبة تنازليا حسب تقديرات المعلمين كالتالي : الإدارة والبيئة المدرسية، والطلبة، والتقويم، والمحتوى، والمعلم والموقف التعليمي.
۲- جاعت مجالات الصعوبات مرتبة تنازليا حسب تقديرات الموجهين كالتالي : الإدارة والبيئة المدرسية، والتقويم، والمحتوى، والمعلم والموقف التعليمي، الطلبة.
٣- وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( ألفاده۰٫۰) بين متوسط تقديرات المعلمين تعزى المتغير مؤسسة الإعداد، لصالح المعلمين خريجي جامعة السلطان قابوس في جميع المجالات عدا مجالا واحدا هو التقويم .
4- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( ألفا= 0.05) بين متوسط تقديرات المعلمين تعزى لمتغير الجنس، إلا في مجالي الطلبة، والمحتوى، ولصالح المعلمات .
5- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( ألفا = 0٫05) بين متوسط تقديرات المعلمين تعزى لمتغير الخبرة، إلا في مجال المعلم والموقف التعليمي، وهذا الفرق بين المعلمين ذوي الخبرة الطويلة، والمعلمين ذوي الخبرة القصيرة، ولصالح ذوي الخبرة الطويلة . وفي ضوء الدراسة خرج الباحث ببعض التوصيات .
ولتحقيق أهداف الدراسة؛ قام الباحث بإعداد استبانة، بعد رجوعه إلى الأدب التربوي، والدراسات السابقة ذات الصلة بالموضوع، وقد تأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المحكمين، كما تأكد من ثباتها الذي بلغ ( 0, 79) باستخدام معادلة ألفا كرونباخ، وبذلك أصبحت الاستبانة مكونة من (32) فقرة، مقسمة إلى خمسة مجالات. ثم طبقت الاستبانة على عينة مكونة من (218) معلما ومعلمة لمادة التاريخ، وعلي (22) موجه المادة التاريخ. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها :
1- جاعت مجالات الصعوبات مرتبة تنازليا حسب تقديرات المعلمين كالتالي : الإدارة والبيئة المدرسية، والطلبة، والتقويم، والمحتوى، والمعلم والموقف التعليمي.
۲- جاعت مجالات الصعوبات مرتبة تنازليا حسب تقديرات الموجهين كالتالي : الإدارة والبيئة المدرسية، والتقويم، والمحتوى، والمعلم والموقف التعليمي، الطلبة.
٣- وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( ألفاده۰٫۰) بين متوسط تقديرات المعلمين تعزى المتغير مؤسسة الإعداد، لصالح المعلمين خريجي جامعة السلطان قابوس في جميع المجالات عدا مجالا واحدا هو التقويم .
4- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( ألفا= 0.05) بين متوسط تقديرات المعلمين تعزى لمتغير الجنس، إلا في مجالي الطلبة، والمحتوى، ولصالح المعلمات .
5- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( ألفا = 0٫05) بين متوسط تقديرات المعلمين تعزى لمتغير الخبرة، إلا في مجال المعلم والموقف التعليمي، وهذا الفرق بين المعلمين ذوي الخبرة الطويلة، والمعلمين ذوي الخبرة القصيرة، ولصالح ذوي الخبرة الطويلة . وفي ضوء الدراسة خرج الباحث ببعض التوصيات .
Category
Theses and Dissertations