Document

‫تحليل اسئلة كتب التاريخ بالمعاهد الاسلامية للمرحلة الثانوية في ضوء مهارات التفكير الناقد‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
The objective of this study is to identify the skills measured by the questions of the Islamic Institute History books, by looking at the following: 1. What critical thinking skills do questions in History books of the Islamic Institute measure? 2. Is there statistical deviation between the percentage of the questions asked to measure the critical thinking skills in History books of the Islamic Institutes and the accepted educational percentages? 3. Is there statistical deviation in the History books questions at the three different levels in terms of critical thinking skills? To answer the above questions, the researcher made an evaluation card consisting of the five skills accepted by Watson & Glazier's (1973). The level used for the evaluation was: Available / Not Available with a slight modification to determine the type of question asked (i.e., short answer or essay question). After inquiry and certification of the evaluation card, it was implemented on the questions asked in the History books of the Islamic Institutes. Summary of results: 1. The three books in use, utilize four skills of critical thinking, i.e. eliciting, interpretation, evaluation, and preconceived knowledge (level I & II only). All levels did not measure deduction. 2. The percentage of questions that measure critical thinking in History books at the three levels is more than the accepted educational percentage which is 10%, by a statistical deviation factor of 0.01. 3. No statistical deviation in the number of the critical thinking questions between the three different levels.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أنواع المهارات التي تقيسها أسئلة كتب التاريخ بالمعاهد الإسلامية وتمثلت مشكلة الدراسة في الأسئلة التالية :
١- ما مهارات التفكير الناقد التي تقيسها أسئلة كتب التاريخ بالمعاهد الإسلامية للمرحلة الثانوية لدى الطلاب؟
٢- هل يوجد اختلاف ذو دلالة إحصائية بين نسبة الأسئلة التي تقيس مهارة التفكير الناقد ف ي كتب التاريخ بالمعاهد الإسلامية للمرحلة الثانوية لدى الطلاب مقارنة بالنسبة المقبولة تربويا ؟
٣- هل يوجد اختلاف ذو دلالة إحصائية بين أسئلة كتب التاريخ للصفوف الثلاثة بالمعاهد الإسلامية للمرحلة الثانوية من حيث مراعاتها لقياس مهارات التفكير الناقد ؟
وللإجابة عن هذه الأسئلة قام الباحث بإعداد بطاقة تحليل تكونت من المهارات الخمس التي أقرها واطسون وجليزر في مقياسهما ، ومستوى القياس الذي استخدمه الباحث في البطاقة هو متوافرة ، غير متوافرة ) ، مع إضافة لتحديد نوعية السؤال/ موضوعي أو مقالي ، وبعد التحقق من صدقها وثباتها ، تم تطبيقها على أسئلة كتب التاريخ بالمعاهد الإسلامية بالمرحلة الثانوية .
وكانت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي :
1- أن الكتب الثلاثة تشتمل على أربع مهارات من مهارات التفكير الناقد وهي الاستنتاج والتفسير والتقويم ومعرفة المسلمات ( فقط في الصف الأول والثاني ) ، بينما خلت الكتب الثلاثة من مهارة الاستنباط .
۲- أن نسب الأسئلة التي تقيس التفكير الناقد في كتب التاريخ في الصفوف الثلاثة تزيد عن النسبة المقبولة تربويا وهي ۱۰% بمقدار دال إحصائيا عند مستوى دلالة ۰٫۰۱.
3 - أنه لا فروق ذات دلالة إحصائية بين الصفوف الثلاثة في مجموع الأسئلة التي تشتمل على مهارات التفكير الناقد .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-10
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017