Document

تحليل كتب العلوم بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان في ضوء منحى العلم و التقانة و المجتمع و البيئة (STSE)

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the extent inclusion in science textbooks at second cycle of basic Education in Oman according the interrelationships of the Science -Technology - Society - Environment (STSE) approach, and extent different inclusion between classes. The sample consisted of science textbooks of the classes: fifth; sixth and seventh of the second cycle basic in the academic year 2003/2004. They were selected intendingly from a population of curriculum of second cycle basic from class fifth to tenth . To answer the questions of the study, a content analysis tool was developed. The tool consisted of 21 aspects representing the different interrelationships of the (STSE), divided into five domains; the positive effects of science and technology in the society and environment, the negative effects of science and technology on the society and environment, the effect of the society on science and technology, the interaction between science and technology, and the limitations of science and technology. The subject was used as the analyzing unit. The validity of the tool was conducted by asking panel of experts in science education to give their comments, and the reliability was calculated using Holsti's Coefficient of categorical reliability giving value of 0.95 between three analysts for a sample of the curriculum subjects science textbooks. These results were enough to measure the aims of study. The most important result of this study revealed the following: (21%) of the contents of science textbooks inclusion the interrelationships between Science-Technology-Society-Environment (STSE). The science textbooks did not show the interrelationships between Science Technology-Society, Environment in a balanced form ; they focused noticeably on the first domain " the positive effects of science and technology in the society and environment".. There were significant differences of statistical in first and fourth from study domains for science textbooks and in classes. Eventually, the study puts a couple of recommendations such as giving more care to the interrelationships among Science, Technology, Society and Environment, to developing science curriculum. The study also recommended further studies taking such approach.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمن كتب العلوم المقررة في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان ؛ للعلاقات المتبادلة بين العلم والتقانة والمجتمع والبيئة ، ومدى اختلاف هذا التضمن بين الصفوف .
تكونت عينة الدراسة من كتب العلوم للصفوف الخامس والسادس والسابع ، المقررة على طلاب مدارس التعليم الأساسي للعام الدراسي 2004 / 2003 م ، والتي تم اختيارها من مجتمع الدراسة الذي يشتمل على جميع كتب العلوم بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي من الصف الخامس وحتى الصف العاشر الأساسي ، وللإجابة عن أسئلة الدراسة أعد الباحث أداة تحليل المحتوى ، تألفت في صورتها النهائية من (۲۱) جانبا موزعة على خمسة مجالات رئيسة لمنحى العلم والتقانة والمجتمع والبيئة وهي: الآثار الإيجابية للعلم والتقانة في المجتمع والبيئة ، والآثار السلبية للعلم والتقانة على المجتمع والبيئة ، وأثر المجتمع في العلم والتقانة، والتفاعل بين العلم والتقانة ، ومحددات العلم والتقانة .
وقد اعتمد الباحث الموضوع كوحدة التحليل، وللتحقق من صدق الأداة تم عرضها على عدد من المحكمين المختصين ، كما تم التأكد من ثبات عملية التحليل عن طريق حساب معامل الثبات ل "هولستي" والذي بلغ (۰٫۹۰) بين ثلاثة محللين لعينة من موضوعات الكتب المحللة ، وهو مؤشر كاف لأغراض الدراسة .
وقد كشفت الدراسة عن النتائج التالية: تضمنت كتب العلوم للصفوف الخامس والسادس والسابع الأساسي للعلاقات المتبادلة بين العلم والتقانة والمجتمع والبيئة بنسبة (۲۱٪) من موضوعاتها المحللة .
تفاوت توزيع المجالات الخمسة لمنحى العلم والثقافة والمجتمع والبيئة في محتوى المناهج المحللة ، حيث كان الاهتمام مركزا على مجال " الآثار الإيجابية للعلم والتقانة في المجتمع والبيئة " ، وبالتحديد على جانبي الإرشادات الصحية والآثار المادية الإيجابية، لاسيما في الصفين الخامس والسادس الأساسيين .
وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المجالين الأول والرابع من مجالات منحى (STSE) المتضمنة بكتب العلوم المحللة تعزى إلى اختلاف الصفوف الدراسية .
وأوصت الدراسة في ضوء تلك النتائج بضرورة زيادة الاهتمام بالعلاقات المتبادلة بين العلم والتقانة والمجتمع والبيئة عند تطوير مناهج العلوم في التعليم الأساسي، وتوزيع مجالات وجوانب المنحى توزيعا شاملا ومتوازنا في موضوعات كتب العلوم ، كما اقترحت عددا من الدراسات المماثلة .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
البحرية, خالصة بنت حمد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2011
Theses and Dissertations
0
0
الحبسي،, حمود بن سالم بن حمود.
جامعة السلطان قابوس
2003