Document

‫أثر المنظومة التفاعلية عبر الأجهزة اللوحية في تنمية التفكير البصري و الاتجاهات نحو العلوم لدى ذوي الإعاقة السمعية بالصف الخامس في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating the effect of tablet device-based interactive system on promoting grade five hearing disabled students' visual thinking and attitudes toward science subject in Oman. The researcher followed a mixed method approach (quasiexperimental quantitative and qualitative) on one group comprised of (14) males and (12) female grade five students in Al-Amal School which is the only Omani school specialized in teaching students with hearing disability. The study lasted 7 weeks in the school year 2016-2017 To achieve the aims of the study, an interactive system was designed on tablet devises supplemented by a teacher's guide book which were both validated by specialized examiners. The interactive system consisted of an interactive book on human body organs unit and some supplementary applications. Every student was given a tablet device to use throughout the study period. A visual thinking test (r = 0.71) was designed of (20) terminologies on five different skills. In addition to that, the researcher used a survey (r= 0.76) containing (20) statements on four different aspects to investigate students' attitude towards learning science. Furthermore, the study used a focus group interviews with some students after the intervention to find out the strategies used in solving visual thinking questions, and justification for attitudes towards science The results showed that there was a statistically significant difference at (a = 0.01) between the average means of the students in different visual skills after the intervention. There was also a statistically significant difference at (a = 0.05) in the students' attitudes towards learning science after the intervention. In light of these results, the study recommends curriculum designers to design special curricula that are convenient to the students with hearing disability. It also recommends conducting similar studies of the interactive system using tablets on various levels impacting students with hearing disability.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر المنظومة التفاعلية عبر الأجهزة اللوحية في تنمية التفكير البصري والاتجاهات نحو العلوم لدى ذوي الإعاقة السمعية بالصف الخامس في سلطنة عمان. وقد اتبعت المنهج المختلط (الكمي شبه التجريبي، والنوعي) على مجموعة واحدة مكونة من (14) طالبا و(12) طالبة من طلبة الصف الخامس بمدرسة الأمل للصم، التي تمثل المدرسة الوحيدة الخاصة بفئة ذوي الإعاقة السمعية في السلطنة، واستغرقت مدة التطبيق 7اسابيع خلال الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2016/ 2017 م. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تصميم المنظومة التفاعلية عبر الأجهزة اللوحية، ودليل المعلم المصاحب لها. وقد تم التحقق من صدق مادتي المعالجة بعرضهما على مجموعة من المحكمين من ذوي الاختصاص، وتضمنت المنظومة التفاعلية كتابة تفاعلية لوحدة أعضاء وجسم الإنسان، إضافة إلى بعض التطبيقات المساندة، وتم تزويد كل طالب بجهازه اللوحي الخاص، كما تم إعداد اختبار التفكير البصري المكون من (20) مفردة موزعة على خمس مهارات مختلفة، وقد بلغت قيمة معامل الثبات له (0.71)، إضافة إلى مقياس الاتجاهات نحو العلوم المكون من (20) عبارة موزعة على أربع محاور مختلفة، وقد بلغت قيمة معامل الثبات له ( 76 ,0)، كما تم تطبيق مقابلات المجموعة البؤرية على بعض افراد العينة بعد تطبيق الدراسة؛ لمعرفة الاستراتيجيات المستخدمة في حل أسئلة التفكير البصري، ومبررات الاتجاهات نحو العلوم أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (a = 0.01) بين متوسطات درجات الطلاب في جميع مهارات التفكير البصري لصالح التطبيق البعدي، كما أشارت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a = 0.05) بين متوسطات درجات الطلاب في اغلب محاور مقياس الاتجاهات نحو العلوم لصالح التطبيق البعدي. وفي ضوء النتائج السابقة توصي الدراسة بتصميم مناهج خاصة لذوي الإعاقة السمعية، تراعى فيها المعايير الواجب توافرها، بما يتفق وحدود الإعاقة السمعية، كما توصي بإجراء دراسات مشابهة للمنظومة التفاعلية عبر الأجهزة اللوحية، على مراحل مختلفة للطلبة من ذوي الإعاقة السمعية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
بافي، كزافييه.
جريدة عمان.
2024-01-25
Theses and Dissertations
4
0
البحرية, خالصة بنت حمد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2011