Document
تمهين الإدارة المدرسية في الولايات المتحدة الأمريكية و أستراليا و إمكانية الإفادة منها في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the intellectual foundations of professionalining school administration It also sought to benefit from the vast experiences of the United States of America and Australia in professionalizing school administration through fousing on the basic requirements for professionalring school administration as referred to by relevant literature, namely professional associations, ethical codes and l oses and occupational certificates
The current study adopted Bereday's comparative method. His four step model for undertaking comparative stadies is consisting of description, interpretation, juxtaposition, and comparison. The study suggests a proposed framework for professionalizing school administration in Oman. The proposed framework was built based on: (1) a comprehensive review of the literature relevant to the criteria of professionalizing school administration in general; and, (2) the results of applying Bereday's model in examining the experiences of the United States of America and Australia in this field in particular. The proposed framework included: (a) the objectives of professionalizing school administration; (b) the requirements for achieving professionalization in school administration; and, (c) the three essential elements of professionalizing school administration: (1) professional associations, (2) ethical codes, and (3) license and occupational certificates. In order to ensure the suitability of the proposed framework for Omani society, the proposed framework was distributed to (57) experts on the study's field. To be more specific, the experts were chosen as follows: academies who specialize in both public administration and educational administration; some administrators and members of professional associations that are officially recognized in Oman; some specialists from the Ministry of Social Development; administrators and members of the Department of professionalization in the Ministry of Education and so heads of schools as well as school supervisors.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على الأسس الفكرية لتمهين الإدارة المدرسية، والتعرف على خبرة الولايات المتحدة الأمريكية وأستراليا في تمهين الإدارة المدرسية وإمكانية الإفادة منها في سلطنة عمان، وركزت الدراسة على المتطلبات الأساسية لتمهين الوظائف كما أشار إليها الأدب النظري وهي الجمعيات المهنية والمواثيق الأخلاقية والتراخيص المهنية.
استخدمت الدراسة أسلوب الدراسات المقارنة من المنهج الوصفي بطريقة جوني بريداي بخطواته الأربع الوصف والتفسير والمقابلة والمقارنة، وتوصلت الدراسة إلى إعداد تصور مقترح تضمن خلاصة تحليل ما ورد من متطلبات التمهين بالأدب النظري، ومن نتائج خطوتي المقابلة والمقارنة الخبرة دوائي المقارنة وقد تضمن أهداف تمهين الإدارة المدرسية ومتطلبات تحقيق التمهين إضافة إلى عناصر القصور المقترح، وبغرض التثبت من مرافقته للمجتمع العماني تم تحكيم التصور المقترح من قبل (۵۷) من المتخصصين موزعين على أربع فنات هي: الأولى من الأكاديميين في الإدارة العامة، والإدارة التربوية، والثانية من إداريين وأعضاء ببعض الجمعيات المهنية المعترف بها رسميا بالسلطنة والعاملين بوزارة التنمية الاجتماعية الجهة المنوط بها الاعتراف بالجمعيات الأهلية بالسلطنة، وإداريين وأعضاء بقسم التمهين بوزارة التربية والتعليم، والثالثة من مسؤولين بوزارة التربية والتعليم، والرابعة من مشرفين ومديري مدارس تابعين لوزارة التربية والتعليم.
استخدمت الدراسة أسلوب الدراسات المقارنة من المنهج الوصفي بطريقة جوني بريداي بخطواته الأربع الوصف والتفسير والمقابلة والمقارنة، وتوصلت الدراسة إلى إعداد تصور مقترح تضمن خلاصة تحليل ما ورد من متطلبات التمهين بالأدب النظري، ومن نتائج خطوتي المقابلة والمقارنة الخبرة دوائي المقارنة وقد تضمن أهداف تمهين الإدارة المدرسية ومتطلبات تحقيق التمهين إضافة إلى عناصر القصور المقترح، وبغرض التثبت من مرافقته للمجتمع العماني تم تحكيم التصور المقترح من قبل (۵۷) من المتخصصين موزعين على أربع فنات هي: الأولى من الأكاديميين في الإدارة العامة، والإدارة التربوية، والثانية من إداريين وأعضاء ببعض الجمعيات المهنية المعترف بها رسميا بالسلطنة والعاملين بوزارة التنمية الاجتماعية الجهة المنوط بها الاعتراف بالجمعيات الأهلية بالسلطنة، وإداريين وأعضاء بقسم التمهين بوزارة التربية والتعليم، والثالثة من مسؤولين بوزارة التربية والتعليم، والرابعة من مشرفين ومديري مدارس تابعين لوزارة التربية والتعليم.
Category
Theses and Dissertations