Document

تقبل أعضاء هيئة التدريس بكليات العلوم التطبيقية لمصادر المعلومات الإلكترونية :‏ ‏تطبيق نموذج تقبل التكنولوجيا TAM

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The study aims to identify faculty acceptance of e-resources at Applied Sciences Colleges in Oman by applying the Technology Acceptance Model (TAM) through determining the effect of external variables on belief variables and the effect of the belief variables on the dependent variable which is the behavioral intention of using electronic resources. The data collected through a quantitative method. It consisted of a structured survey questionnaire that contained 46 statements on 6 themes representing the study variables (external variables, belief variables, and the independent variable). The questionnaire distributed to 120 faculty members at the Applied Sciences Colleges in Oman; 108 valid questionnaires were returned. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used to facilitate the process of analyzing the collected data; and two quantitative analysis techniques were derived to analyze the data collected: descriptive analysis and inferential analysis. The descriptive analysis included frequencies, percentages and standard deviations. The inferential analysis included independent samples t-test, Pearson correlations and one-way ANOVA tests to determine whether observed differences between the study variables were statistically significant. Findings of the study indicated that there is a direct relationship between the belief variables (Perceived ease-of-use and perceived usefulness). Findings also showed that there is a direct relationship between the external variables (Individual differences, information system quality and the quality of information) and the belief variables (Perceived ease-ofuse and perceived usefulness) which in turn affects the behavioral intention of usage. Moreover, findings indicated that there are no statistically significant differences in terms of gender, age and academic experiences and the behavioral intention of using e-resources. Finally, the study sets à group of recommendations which include the development of e-resources through increasing the annual subscriptions to various databases in line with the existing specializations in the Applied Sciences Colleges. It was also recommended that there should be an increase in e-services provided within the Applied Sciences Colleges to create harmony and trust between the users and the various forms of e-services.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى تقبل أعضاء هيئة التدريس بكليات العلوم التطبيقية بسلطنة عمان الاستخدام مصادر المعلومات الإلكترونية باعتماد نموذج تقبل التكنولوجيا (TAM) ، وذلك من خلال التعرف على مدى تأثير المتغيرات الخارجية على المتغيرات الإعتقادية والتي بدورها تؤثر على المتغير التابع وهو النية السلوكية لاستخدام مصادر المعلومات الإلكترونية. استخدمت الدراسة المنهج الكمي وتم الاستعانة بـ الاستبانة كأداة لجمع البيانات والتي تكونت من (46) عبارة موزعة على (6) محاور تمثل متغيرات الدراسة (المتغيرات الخارجية، المتغيرات الإعتقادية، والمتغير التابع)، وطبقت الاستبانة على (120) عضو هيئة تدريس من كليات العلوم التطبيقية الست الموجودة بالسلطنة، وتم استرجاع (108) استبانة منهم. ولتحقيق أهداف الدراسة وتحليل البيانات التي تم جمعها استخدم الباحث برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، حيث تم اعتماد التحليل الوصفي والتحليل الاستدلالي والذي تمثل في احتساب التكرارات والنسب المئوية ومعامل ارتباط بيرسون واختبار "T" وتحليل التباين الأحادي.
توصلت الدراسة إلى وجود علاقات طردية تربط بين المتغيرات الإعتقادية (سهولة الاستخدام، الفائدة المتوقعة) والنية السلوكية للاستخدام، كما توصلت الدراسة إلى وجود علاقات طردية تربط بين المتغيرات الخارجية (الفروقات الفردية، جودة نظام المعلومات، وجودة المعلومات) والمتغيرات الإعتقادية (سهولة الاستخدام، الفائدة المتوقعة) والتي بدورها تؤثر على النية السلوكية للاستخدام. كما أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات النوع أو العمر أو الخبرة الأكاديمية حول النية السلوكية لاستخدام مصادر المعلومات الإلكترونية. كما خرجت الدراسة بجملة من التوصيات أهمها تنمية مجموعات مصادر المعلومات الإلكترونية وذلك من خلال زيادة الاشتراكات السنوية في قواعد البيانات المختلفة بما يتلاءم مع التخصصات الموجودة بكليات العلوم التطبيقية، وزيادة الخدمات الإلكترونية المقدمة داخل كليات العلوم التطبيقية، وذلك الخلق نوع من التآلف والثقة بين المستفيد والخدمات الإلكترونية بمختلف أشكالها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
0
‫العريمي،, علي بن حمد بن خميس آل فنه.‬
جامعة السلطان قابوس
2014
Theses and Dissertations
0
0
‫آل حفيظ،, علويّة بنت علوي بن عبد الله.‬
جامعة السلطان قابوس
2013
Theses and Dissertations
0
0
‫البلوشي،, عبد الواحد بن أحمد بن عبد الله.‬
جامعة السلطان قابوس
2007
Theses and Dissertations
2
0
‫المعمرية،, ماريا بنت عبد الله بن سالم.‬
جامعة السلطان قابوس
2018