Document

تقويم مناهج الدراسات الاجتماعية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين في ضوء معايير بناء المناهج

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2006
Language
Arabic
English abstract
The study attempted to evaluate the Social Studies' curricula in Cycle Two of the Basic Education based on the criteria for the curriculum . The study was conducted on a sample of (121) teachers (58 male /63 female) of Social Studies in the Cycle Two of Basic Education schools at Al Batinah South Educational Region. The researcher used a questionnaire to collect the data required for the study. The questionnaire consisted of 83 items dealing with the following issues : aims ; ontent ; methods of teaching and learning ; related learning activities ; teaching media ; and assessment . The stability of the instrument was verified using Alpha Cronbach with a value of 91.The study addressed the two following questions: 1. To what extent do the Social Studies curricula in Cycle Two of Basic Education in Oman meet the curriculum criteria? 2. Does the degree of meeting the curriculum criteria by the Social Studies curricula in Cycle Two of Basic Education differ according to the major (geography-history(? After finding out the means, the standard deviations, and the t- test for two groups of teachers representing Geography teachers and History teachers separately, the study reached the following conclusions: 1. The curriculum criteria were all met when preparing the Social Studies school text books for the phase of Cycle Two of Basic Education. 2. No differences of a statistical significance were found in any of these following aspects examined by the study : namely aims , content, assessment , media, and the total . 3. Differences of a statistical value were found between the teachers of history and geography in the areas of teaching methods and related learning activities particularly at (a=.05). Based on the findings of this study, the researcher provides a group of suggestions and recommendations
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقويم مناهج الدراسات الاجتماعية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين في ضوء معايير بناء المنهج ، وقد تكونت عينة الدراسة من (۱۲۱) معلما ومعلمة من معلمي الدراسات الأجتماعية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمنطقة الباطنة جنوب التعليمية ، (۰۸ ذكورا -۹۳ إناثا ) ، استخدمت الباحثة الاستبانة كأداة لجمع البيانات ، وبلغ عدد فقراتها ( ۸۳ ) فقرة موزعة على المحاور التالية ( الأهداف ، المحتوى ، طرائق التعليم والتعلم ، الأنشطة ، الوسائل التعليمية ، التقويم ) ، وتم التأكد من ثبات الأداة باستخدام معامل ألفا كرونباخ
وكانت قيمة هذا المعامل (۹۱) . .. تمثلث مشكلة الدراسة في السؤالين التاليين :
1- ما درجة تحقيق مناهج الدراسات الاجتماعية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان لمعايير بناء المنهج ؟ .
۲- هل تختلف درجة تحقيق مناهج الدراسات الاجتماعية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي
المعايير بناء المنهج تبعا للتخصص ( تاریخ - جغرافيا)؟
تم استخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار (ت ) لمجموعتين مستقلتين مثلنا معلمي التاريخ والجغرافيا ، ولقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
١- توافر جميع معايير بناء المنهج عند إعداد الكتب المدرسية لمرحلة الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في مادة الدراسات الاجتماعية .
۲ - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في كل محور من محاور الأهداف والمحتوى والتقويم. والوسائل التعليمية والمجموع العام .
3- وجود فروق دالة إحصائيا بين معلمي الجغرافيا والتاريخ في محوري طرق التدريس والأنشطة لصالح معلمي التاريخ عند مستوى دلالة ( % = 0. 05 ). وفي ضوء نتائج الدراسة قامت الباحثة بتقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018