Document
تقييم استخدام قاعدة التصحيح في تقدير مستوى مهارة الكتابة باللغة الإنجليزية لدى طالبات الصف الحادي عشر في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان وفقا لنظرية التعميم
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of this study was to apply the principles of generalizability theory to examine the reliability of scoring rubric used in assessing written performance of 11th grade in Oman and to explore the sources of variance that affect reliability of student's scores and detect the degree of consistency and convergence of students' performance. The sample included fifteen 11th grade students from North Batina Governorate in the Sultanate of Oman. They were asked to write on two independent tasks and the tasks were scored by40 raters. G studies showed that the sources of variance that affect more reliability of scores related to: student task interaction and student-rater- method interaction. D studies showed that the G coefficient and index of reliability for holistic scoring rubric did not reach a 0.80 threshold. Also, the results showed that raters' gender and the type of task had no effect on the G coefficient and index of reliability.
Key words: sources of variance, G-studies, D- studies
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تطبيق نظرية إمكانية التعميم للتحقق من ثبات قواعد التصحيح الكلية المستخدمة في تقييم مهارة الكتابة في الصف الحادي عشر بسلطنة عمان، وللكشف عن مصادر التباين المؤثرة على ثبات درجات الطلاب، ولمعرفة مدى اتساق وتقارب درجات أداء الطلاب. تكونت عينة الدراسة من 15 طالبة من طالبات الصف الحادي عشر قاموا بإنجاز مهمتين كتابينين (سردية وجدلية)، صححت من قبل 40 معلم ومعلمة. أظهرت نتائج دراسات إمكانية التعميم أن مصادر التباين الأكثر تأثيرا على ثبات الدرجات تمثلت في: مكون التفاعل بين المهمة والطالب، ومكون التفاعل بين الطالب والمصحح والطريقة. كما أظهرت دراسات اتخاذ القرار أن معاملات إمكانية التعميم ومؤشر الموثوقية لقواعد التصحيح الكلية لم تصل الى 0.80. وكذلك أظهرت نوع المصحح ونوع المهام الكتابية ليس لهما تأثير على ثبات معاملات إمكانية التعميم والموثوقية.
الكلمات المفتاحية: مصادر التباين، دراسات إمكانية التعميم، دراسات اتخاذ القرار.
الكلمات المفتاحية: مصادر التباين، دراسات إمكانية التعميم، دراسات اتخاذ القرار.
Category
Theses and Dissertations