Document

تصور مقترح لتفعيل دور الإدارة المدرسية في التعامل مع سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to develop a vision for activating the role of school administration in dealing with counterproductive work practices among teachers in basic education schools in the Sultanate of Oman. It also aimed to recognize the impact of gender, as a study variable, in the presence of these behaviors. In order to achieve this a scale for measuring the counterproductive practices was used to work with Omani teachers which contains three dimensions. These were: a. poor commitment to work lows, b. ill-relationships with colleagues and heads, c. hostility in the workplace. A survey of the practices of school administration in dealing with the counterproductive behaviors and practices in the workplace was developed and distributed to a random sample of school administrative staff (school principals, assistant principals and senior teachers) who were randomly selected from four educational governorate. The standard deviations, and T test for the two independent samples were extracted. The study found that the counterproductive work behavior or practices of among Omani school teachers in a moderate level. The poor commitment to work lows came first. Of the most prominent behaviors that have been agreed upon by the members of the study sample were: failure to participate in the organization of the school queuing, the weak attending of school queuing, the increase of unnecessary complains, spending long times on the internet for purposes unrelated to work, using of inappropriate terms when dealing with colleagues and officials. And destruction of school tools and equipments. For a variable of type came to differences in favor of females in ill relationships with colleagues and heads. Finally regarding the practices of school administration in dealing with the counterproductive work behaviors among teachers, it was found that the estimation was ranged between high and medium. In order to activate the role of the school administration in dealing with counterproductive work behaviors and practices, he study provided a conceptional proposal based on the theoretical literature, the analysis of the efforts of the Ministry of Education in this regard, and the results of the field study. This has included the perception on the theoretical principles and local, and the elements of visualization, application requirements, and unforeseen obstacles to the application of the proposed scenario, and finally proposed actions to overcome those obstacles.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى وضع تصور لتفعيل دور الإدارة المدرسية في التعامل مع سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية لدى المعلمين بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان، وتعرف أثر متغير النوع في وجود هذه السلوكيات، ولتحقيق ذلك تم استخدام مقياس سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية لدى المعلمين العمانيين، والذي يحتوي على ثلاثة أبعاد ( ضعف الالتزام بقوانين العمل، وإساءة العلاقة مع الزملاء والرؤساء، والسلوكيات العدائية في مجال العمل)، وبناء استبانة التعرف على ممارسات الإدارة المدرسية في التعامل مع هذه السلوكيات، وقد تم توزيعها على عينة عشوائية مكونة من (۵۰۰) معلما ومعلمة، و (۳۰۰) قياديا إداريا ( مدير مدرسة، مساعد مدير، معلم اول)، تم اختيارهم عشوائيا من أربع محافظات تعليمية، وباستخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار ت لعينتين مستقلتين، توصلت الدراسة إلى وجود سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية لدى المعلمين بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان بدرجة متوسطة، واحتل بعد ضعف الالتزام بقوانين العمل على الترتيب الأول بين أبعاد المقياس، ومن أبرز السلوكيات التي تم الاتفاق عليها من قبل أفراد عينة الدراسة هي: التقاعس عن المشاركة في تنظيم الطابور رغم تواجدهم، وضعف المواظبة على حضور الطابور المدرسي، والإكثار من الشكوى والتنمر بدون داع، وقضاء أوقات طويلة على الإنترنت لأغراض لا تتعلق بالعمل، واستخدام ألفاظ غير مقبولة عند التعامل مع الزملاء والإدارة، وإتلاف وسائل وأدوات المدرسة. في حين أجمع أفراد العينة على أن من أبرز السلوكيات التي لها تأثير على إنتاجية العمل هي: تكرار الغياب عن المدرسة بأعذار واهية، والإنصراف من المدرسة قبل نهاية الدوام الرسمي، أما بالنسبة لمتغير النوع فكانت الفروق لصالح الإناث في بعد إساءة العلاقة مع الزملاء والرؤساء. وأخيرا أوضحت تقديرات أفراد العينة بأن ممارسة الإدارة المدرسية لدورها في التعامل مع سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية لدى المعلمين تراوحت بين المرتفعة والمتوسطة. ومن ثم قدمت الدراسة تصورا مقترحا لتفعيل دور الإدارة المدرسية في تعاملها مع هذه السلوكيات، وذلك بناء على: الأدب النظري، وتحليل جهود وزارة التربية والتعليم في تعاملها مع سلوكيات العمل المضادة للإنتاجية، ونتائج الدراسة والواقع العماني نظريا وميدانيا، وقد اشتمل الصور على المنطلقات النظرية والمحلية، وعناصر التصور، ومتطلبات تطبيقه، ومعوقات متوقعة لتطبيق التصور المقترح، وأخيرا إجراءات مقترحة للتغلب على تلك المعوقات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
0
0
‫الأخزمية،, عصرية بنت ناصر بن علي.‬
جامعة السلطان قابوس
2013
Theses and Dissertations
12
3
السالمية, حميدة بنت ماجد بن ضاوي.
جامعة نزوى.
2021
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, بدرية بنت عبدالله بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس
2009