Document

‫تصور مقترح لتطوير المسار الوظيفي للمعلمين بسلطنة عمان في ضوء خبرات بعض الدول

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify Theoretical principles and criteria to develop the career path of teachers and to analyze the experiences selected countries: The Arab Republic of Egypt, The Republic of Singapore and the Hashimite Kingdom of Jordan. The study also intended to analyze the reality of develop of teacher's career path in the Sultante of Oman. This study used the compartive approach to prepare a proposal model to develop the career path of teachers in Oman. The proposal included the following dimentions: Why do we need to develop teachers' career path in the Sultanate of Oman and how to achieve this develop process through the availability of its dimensions. The study also proposed practical measures such as: functional ranks of teachers, job description, To make sure that this proposed model with the Omani context it was evaluated by a group of (37) specialists:academics specialist in educational management, educational experts, some specialized staff who work in the Ministry of Education in Oman. The study reached to put conceive proposal for the classification of career path for teachers in the Sultanate of Oman to six paths: assistant teacher, and a teacher, and senior teacher, and supervisor teacher, and expert teacher, and counsellor teacher, like the model (Z) and based on the various professional development programs, and conditions of the transition from career path to career.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تحديد الأسس الفكرية لتطوير المسار الوظيفي للمعلمين، وتحليل كل من خبرات جمهورية مصر العربية، وجمهورية سنغافورة، والمملكة الأردنية الهاشمية، ثم تحليل واقع المسار الوظيفي للمعلمين بسلطنة عمان، ومتطلبات تطويره، بهدف الوقوف على كافة المؤشرات الحاكمة ومقترحات تفعيلها في تحقيق الأهداف المرجوة من التطوير. استخدمت الدراسة المنهج المقارن وتوصلت الدراسة إلى إعداد تصور مقترح لتطوير المسار الوظيفي للمعلمين بسلطنة عمان من خلال الأدب النظري، ونتائج الدراسة الاستطلاعية، وخبرات بعض الدول في المسار الوظيفي، وتضمن المقترح المحاور الآتية: دواعي تطوير المسار الوظيفي للمعلمين، ومتطلبات المسار الوظيفي للمعلمين، وإجراءات مقترحة لتطوير المسار الوظيفي للمعلمين، والرتب الوظيفية للمعلمين وفقا للتصنيف الوظيفي المقترح، وتم تحكيم التصور المقترح من قبل (۳۷) من المتخصصين، موزعين إلى مجموعة من الأكاديميين في الإدارة التربوية، والخبراء التربويين، والعاملين بوزارة التربية والتعليم بمختلف وظائفهم، وتوصلت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتصنيف الرتب الوظيفية للمعلمين بسلطنة عمان إلى ستة مسارات وهي معلم مساعد، ومعلم، ومعلم أول، ومعلم مشرف، ومعلم خبير، ومعلم مستشار، على غرار نموذج (2)، وبناء على تنفيذ برامج التنمية المهنية لكل رتبة وظيفية، وشروط الانتقال من مسار وظيفي إلى مسار وظيفي أعلى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
الراشدية, خالصة بنت علي بن حمد.
جامعة السلطان قابوس
2010