Document
تطبيق الحوكمة الإلكترونية، وعلاقتها بالفاعلية التنظيمية في المدارس الحكومية بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمَان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Application of E- Governance and Its Relationship with Organizational Effectiveness in Government Schools in Al-Dakhiliyah Governorate, Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the degree of application of electronic governance and its relationship to organizational effectiveness in public schools in Al Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman. The current study implemented the correlative descriptive approach. A questionnaire was used to collect data and information, and it was applied to a randomly selected sample consisting of 392 male and female teachers.
The current study reached a number of results. The major results include: the degree of application of E-governance in public schools in Al Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman were high in all dimensions. The current study also revealed that there are no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) attributed to the current study’s variables of: gender, educational qualification, and years of experience.
The study also found that the level of organizational effectiveness in public schools was high in all dimensions and the absence of statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) that attributes to the variable of gender, educational qualification, and years of experience. The results of the current study also revealed a positive correlation and statistical function between the dimensions of E-governance and the dimensions of organizational effectiveness.
In light of the results, a set of recommendations were presented, some of which include: paying more attention to the application of e-governance in public school with regard to its positive relationship with organizational effectiveness, and working to raise awareness and spread the culture of e-governance, as well as the methods of its application among school managements and educational practitioners.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية لِلتَّعَرُّف إلى درجة تطبيق الحوكمة الإلكترونية وعلاقتها بالفاعلية التنظيمية في المدارس الحكومية بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمَان، وقدِ استخدمتِ الدراسة الحالية المنهج الوصفي الارتباطي، كما تَمَّ استخدام الاستبانة في جمعِ البيانات والمعلومات، وطُبِّقَتْ على عيِّنة مكوَّنة من (392) مُعَلِّمًا ومُعَلِّمَةً تَمَّ اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة.
وتوصَّلَتِ الدراسة الحالية إلى نتائجَ عِدَّةٍ؛ أهمُّها: إِنَّ درجة تطبيق الحوكمة الإلكترونية في المدارس الحكومية بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمَان جاءت مرتفعة في أبعادِها جميعها، كما كشفت نتائج الدراسة الحالية عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تطبيق الحوكمة الإلكترونية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) تعود لمتغيِّرات الدراسة الحالية: الجنس، والمُؤَهِّل العلمي، وسنوات الخبرة.
كما توصَّلَتِ الدراسة الحالية إلى أَنَّ مستوى الفاعلية التنظيمية في المدارس الحكومية جاءت مرتفعةً في أبعادِها جميعها، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الفاعلية التنظيمية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) تعود لمتغيِّرات الدراسة الحالية: الجنس، المُؤَهِّل العلمي، وسنوات الخبرة، كما كشفت نتائج الدراسة الحالية وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصاءً بين أبعاد الحوكمة الإلكترونية وأبعاد الفاعلية التنظيمية.
في ضوءِ ما توصَّلتْ إليه الدراسة من نتائجَ؛ تَمَّ تقديم مجموعة من التَّوصيات منها: بَذْلُ المزيد من الاهتمام بتطبيق الحوكمة الإلكترونية في المدارس الحكومية؛ لعلاقتها الإيجابية بالفاعلية التنظيمية، والعمل على نشرِ ثقافة الحوكمة الإلكترونية والوعي بطرائق وأساليب تطبيقها لدى القيادات المدرسية والعاملين عليها.
وتوصَّلَتِ الدراسة الحالية إلى نتائجَ عِدَّةٍ؛ أهمُّها: إِنَّ درجة تطبيق الحوكمة الإلكترونية في المدارس الحكومية بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمَان جاءت مرتفعة في أبعادِها جميعها، كما كشفت نتائج الدراسة الحالية عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة تطبيق الحوكمة الإلكترونية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) تعود لمتغيِّرات الدراسة الحالية: الجنس، والمُؤَهِّل العلمي، وسنوات الخبرة.
كما توصَّلَتِ الدراسة الحالية إلى أَنَّ مستوى الفاعلية التنظيمية في المدارس الحكومية جاءت مرتفعةً في أبعادِها جميعها، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الفاعلية التنظيمية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) تعود لمتغيِّرات الدراسة الحالية: الجنس، المُؤَهِّل العلمي، وسنوات الخبرة، كما كشفت نتائج الدراسة الحالية وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصاءً بين أبعاد الحوكمة الإلكترونية وأبعاد الفاعلية التنظيمية.
في ضوءِ ما توصَّلتْ إليه الدراسة من نتائجَ؛ تَمَّ تقديم مجموعة من التَّوصيات منها: بَذْلُ المزيد من الاهتمام بتطبيق الحوكمة الإلكترونية في المدارس الحكومية؛ لعلاقتها الإيجابية بالفاعلية التنظيمية، والعمل على نشرِ ثقافة الحوكمة الإلكترونية والوعي بطرائق وأساليب تطبيقها لدى القيادات المدرسية والعاملين عليها.
Category
Theses and Dissertations