Document

متطلبات تطبيق مبادئ الحوكمة الإلكترونية في المدارس الحكومية بسلطنة عُمان من وجهة نظر الخيراء.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Requirements for the Implementation of E-Governance Principles in Government Schools in the Sultanate of Oman from the Perspectives of Experts
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to identify the requirements for implementing the principles of egovernance in government schools in the Sultanate of Oman, from the perspectives of experts in the fields of e-transparency, e-accountability, e-participation, and e-independence. The study also aimed to determine the degree of importance of the requirements for e-governance principles in government schools in the Sultanate of Oman, according to the experts in the aforementioned fields. To achieve the objectives of this study, interviews were conducted with a group of experts to determine the requirements for implementing e-governance in government schools in the Sultanate of Oman. Then, a questionnaire consisting of four dimensions representing the areas of implementing e-governance principles (e-transparency, eaccountability, e-participation, and e-independence) was developed. The study used the Delphi method in two rounds, in addition to the pilot round. The questionnaire was administered to a group of 28 experts including academics from government and private universities in the Sultanate of Oman, as well as specialists in governance and those interested in this field, and practitioners in this role from within and outside the Sultanate. The study results have identified a set of requirements for implementing the principles of egovernance in the areas of electronic transparency, electronic accountability, electronic participation, and electronic independence. The most important findings obtained from the study, in terms of the degree of importance for each dimension from the expert’' perspective, are as follows: the dimension of requirements for implementing the e-participation principle ranked first, followed by the dimension of requirements for implementing the eindependence principle. Then, the requirements for implementing the e-accountability principle ranked third, and the requirements for implementing the e-transparency principle ranked fourth and last. The results of the second round indicated that there were no statistically significant differences in the application of the tool between the first and second rounds in all dimensions, except for the dimension of requirements for implementing the etransparency principle. Based on the study's outcomes, specific prerequisites for implementing electronic governance principles in government schools in the Sultanate of Oman have been delineated. The study put forth a number of recommendations, notably including the adoption of the ‌identified electronic governance requisites, incorporating them as a practical approach within the educational realm. Furthermore, the study advised the enhancement of the educational portal under the Ministry of Education, achieved by broadening and amplifying the digital authorizations granted to government schools. This expansion aims to facilitate the seamless application of electronic governance, while also emphasizing the essential development of the foundational infrastructure of government schools to underpin its implementation.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على متطلبات تطبيق مبادئ الحوكمة الإلكترونية في المدارس الحكومية بسلطنة عمان من وجهة نظر
خبراء في مجالات الشفافية الإلكترونية والمساءلة الإلكترونية والمشاركة الإلكترونية والاستقلال الإلكتروني.
كما هدفت الدراسة إلى تحديد مدى أهمية المتطلبات لمبادئ الإدارة الإلكترونية في المدارس الحكومية في سلطنة عمان وفقا للتقرير
خبراء في المجالات المذكورة.
ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم إجراء مقابلات مع مجموعة من خبراء لتحديد متطلبات تطبيق الحكومة الإلكترونية في الحكومة
المدارس في سلطنة عمان. ثم استبانة مكونة من أربعة أبعاد وتم تطوير مجالات تطبيق مبادئ الإدارة الإلكترونية (الشفافية الإلكترونية، والمساءلة الإلكترونية، والمشاركة الإلكترونية، والاستقلال الإلكتروني). استخدمت الدراسة طريقة دلفي في جولتين، بالإضافة إلى الجولة التجريبية. وكان الاستبيان تدار لمجموعة من 28 خبيرا بما في ذلك الأكاديميين من الحكومة والخاصة
الجامعات في سلطنة عمان، وكذلك المتخصصين في الحكم وهؤلاء من المهتمين بهذا المجال، والممارسين لهذا الدور من داخل السلطنة وخارجها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
البلوشية، تيسير.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس
2024-05-01
Theses and Dissertations
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Journal articles
5
0
الربعاني، أحمد بن حمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-05-01
Journal articles
5
0
الشيذاني، علي بن عامر.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-05-01