Document
تطوير إدارة مدارس التعليم الأساسي في ضوء مدخل التخطيط الاستراتيجي بسلطنة عمان
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
The current study aims to develop the management of basic Education Schools in the light of planning approach in the Sultanate of Oman. To identify the availability of strategic planning of managers and teachers and to achieve the aims of this study, the researcher used the Descriptive Analytical Method. A questionnaire of 63 items was prepared and distributed among six areas. These are: formulating future vision, formulating letters, formulating strategic objectives, analyzing internal environment, analyzing external environment and monitoring and evaluation. The sample of the research was about 90 heads of schools as well as 954 teachers. The findings show that the availability of practicing strategic planning in the management of basic education schools in the sultanate of Oman is medium in the targeted area. Statistically, there are no significant differences due to variable of experience with regards to schools heads. However, regarding teachers, the results show that. There are significant difference due to their experience in favor of less experienced ones (0 - 5 years of experience). There are also significant differences among governorates in favor of Dakihiliya, Dahira and Sharqiya South for both heads' and teachers' statistics.
The study suggested several proposals particularly in the area of external analysis. Training courses are recommended to be conducted by Human Resources Development Department for purpose of training the participants to use the scientific methods of external environment analysis. Furthermore, there should be an experts in strategic planning, external environment analysis in each school. Strengthening the relationships between schools and the community in order to know and to be updated with the variables and the current events in the world and in the area of monitoring and evaluation is also recommend. Reducing heads and teachers administrative duties will have a great positive impact on enabling them to implement, follow up, and provide the appropriate effective feedback effectively for their plans. Spreading cultural awareness of the importance of strategic plans in all stages is also very crucial. Providing all types of supports as possible in order to achieve the proposed plans with no doubts will facilitate the whole process. Finally, there should be regular and continuous meetings between officials to discuss strategic plan difficulties and challenges.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تطوير إدارة مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان في ضوء مدخل التخطيط الاستراتيجي، من خلال التعرف على مدى توافر ممارسات التخطيط الاستراتيجي لدي المدراء والمعلمين. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة اتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي ،وتم إعداد استبانه تكونت من (63) فقرة. وزعت فقراتها إلى ستة مجالات هي : مجال صياغة الرؤية المستقبلية، ومجال صياغة الرسالة، ومجال صياغة الأهداف الإستراتيجية ، ومجال تحليل البيئة الداخلية، ومجال تحليل البيئة الخارجية، ومجال المتابعة والتقويم. بلغت العينة المستخدمة (90مديراو 954 معلما) وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية: أن درجة توفر ممارسات التخطيط الاستراتيجي في إدارة مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان متوسطة في جميع المجالات الستة.لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الخبرة لفئة مدير المدرسة في جميع مجالات الدراسة. توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الخبرة لفئة المعلم وكانت الفروق لصالح الخبرة القليلة (1-5سنوات) توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير المحافظة التعليمية لفئة مدير المدرسة لصالح محافظة الداخلية والظاهرة والشرقية شمال .توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزی المتغير المحافظة التعليمية لفئة المعلم لجميع مجالات الدراسة لصالح محافظة الداخلية و الظاهرة والشرقية شمال.
وقد اقترحت الدراسة عدة مقترحات أبرزها بالنسبة لمجال" تحليل البيئة الخارجية " أن تقوم دائرة تنمية الموارد البشرية بعقد الدورات التدريبية المستمرة لإكسابهم الأساليب العلمية في تحليل البيئة الخارجية كما إنها تقترح تعيين خبير في كل مدرسة تعليمية يعني بأمور التخطيط ودراسة وتحليل البيئة الخارجية وفتح قنوات اتصال فعالة لتحقيق التواصل مع المجتمع الخارجي بهدف معرفة المتغيرات والأحداث الآنية في العالم الخارجي.و مجال "المتابعة والتقويم" بتخفيف الأعباء الفنية والإدارية الملقاة على عاتق المعلمين والمدراء حتى يتمكنوا من تقييم خطتهم ومتابعتها بشكل دوري وتقديم التغذية الراجعة المناسبة للخطة. ونشر ثقافة المشاركة في جميع مراحل التخطيط الاستراتيجي ايضا تقديم الدعم المعنوي والحوافز المناسبة للعناصر الفعالة في تنفيذ الخطة.وعقد الدورات واللقاءات المستمرة من قبل المسئولين للوقوف على جوانب القوة والضعف للخطة الإستراتيجية وتذليل الصعوبات والتحديات.
وقد اقترحت الدراسة عدة مقترحات أبرزها بالنسبة لمجال" تحليل البيئة الخارجية " أن تقوم دائرة تنمية الموارد البشرية بعقد الدورات التدريبية المستمرة لإكسابهم الأساليب العلمية في تحليل البيئة الخارجية كما إنها تقترح تعيين خبير في كل مدرسة تعليمية يعني بأمور التخطيط ودراسة وتحليل البيئة الخارجية وفتح قنوات اتصال فعالة لتحقيق التواصل مع المجتمع الخارجي بهدف معرفة المتغيرات والأحداث الآنية في العالم الخارجي.و مجال "المتابعة والتقويم" بتخفيف الأعباء الفنية والإدارية الملقاة على عاتق المعلمين والمدراء حتى يتمكنوا من تقييم خطتهم ومتابعتها بشكل دوري وتقديم التغذية الراجعة المناسبة للخطة. ونشر ثقافة المشاركة في جميع مراحل التخطيط الاستراتيجي ايضا تقديم الدعم المعنوي والحوافز المناسبة للعناصر الفعالة في تنفيذ الخطة.وعقد الدورات واللقاءات المستمرة من قبل المسئولين للوقوف على جوانب القوة والضعف للخطة الإستراتيجية وتذليل الصعوبات والتحديات.
Category
Theses and Dissertations