Document

‫توظيف مدخل القيمة المضافة في تقويم أداء المعلم بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the percentage of the value-added measures in the performance of Mathematics teachers in North Al Batinah Governorate schools in the Sultanate of Oman. It also aimed to investigate the influence of experience, gender and Willaya variables on the value added percentages. Moreover, the study suggested some procedures to develop teachers' performance according to the value added measures. To achieve these aims, the researcher adopted the descriptive approach. The population of the study involved all grade ten math teachers in the public schools in the North Al Batinah Governate which included (161) teachers, (83 Males and 78 females), and all grade ten students which included (9771) students in North Al Batinah Governorate. The data was analyzed using (SPSS). Means, standard deviation and analysis of variance (ANCOVA) were also used in the analysis. The findings of the study revealed that there was value added in students' performance which had a percentage of 7.58% for the teachers in the sample, considering students average results in grades nine and ten which was (45.77%, 53.35%) in order. These results showed moderate performance which tended to be low in regard to the average scores. In addition, it was found that there were statistically significant differences with respect to gender and Willayat variables. It also revealed that there was no statistically significant differences related to experience. Based on the previous findings, the study recommended spreading the value added culture in schools and establishing regulations and legislation that could help in implementing value added measures in performance evaluation. It also recommended activating the monitoring
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على نسبة القيمة المضافة في أداء معلمي الرياضيات بمدارس محافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان، وتحديد مدى تأثير متغيرات الدراسة الخبرة، الجنس، الولاية على نسبة القيمة المضافة واقتراح إجراءات لتطوير أداء المعلمين في ضوء مدخل القيمة المضافة. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وشمل مجتمع الدراسة على جميع معلمي الرياضيات للصف العاشر بالمدارس الحكومية في محافظة شمال الباطنة البالغ عددهم (۱۹۱) معلما، منهم (۸۳) ذكور، و (۷۸) إناث، وطلاب الصف العاشر البالغ عددهم (۹۷۷۱) في محافظة شمال الباطنة، واعتمدت الدراسة في إجراء المعالجات الإحصائية على برنامج SPSS في استخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل التغاير (ANCOVA). وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود قيمة مضافة تقدر بنسبة ۷٫58% على متوسط أداء الطلبة لكل المعلمين في عينة الدراسة، مع العلم بأن متوسط النسبة المئوية لدرجات الطلاب في مادة الرياضيات في الصفين التاسع والعاشر كان ( 45 , 77 %,۵۳٫۳۵%( على الترتيب، وهي نسب تعبر عن أداء متوسط يميل للانخفاض بشكل عام، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة أقل من 01. لمتغير الجنس تعزي لصالح المعلمات، ووجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة أقل من ۱٫01 لمتغير الولاية تعزي لولايتي لوی وصحم، ولم توجد فروق دالة إحصائيا تعزي لمتغير سنوات الخبرة، وتوصلت الدراسة إلى لتوظيف مدخل القيمة المضافة لتطوير أداء المعلمين بسلطنة عمان منها : نشر ثقافة القيمة المضافة بالمدارس، وتوافر اللوائح والتشريعات التي تساعد على تطبيق مدخل القيمة المضافة في تقويم الأداء، وتفعيل نظام المحاسبية
Category
Theses and Dissertations

Same Subject