Document

مشكلات تقويم الأداء الوظيفي التي تواجه معلمي مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The Survey aimed at identifying the issues related to career performance improvement faced by the teachers of basic education schools at Ad Dakhiliyah Governorate, Oman. The researcher used the descriptive approach as it suits the nature of this Survey and its objectives. The questionnaire was also used as a tool for collecting data and information. It was applied to a sample consisting of (505) teachers of basic education schools in Oman The study came out with a number of findings, the most important of which are: > Existence of several issues related to improving the performance of teachers of basic education schools at Ad'Dakhiliyah Governorate, Oman. > Reliance on previous reports in the assessment of teachers by officials without observing the actual performance or efforts put by the teachers. > Lack of neutrality by those responsible for the improvement process and the predominance of personal interests. > Lack of sufficiency and competencies of those responsible for the improvement process. > Lack of objectivity in the process of improving the teachers in the school by those responsible for the improvement process. >> Lack of clear criteria and standards on which the improvement process is based on efficiency reports. > Ambiguity of some items of improvement elements in the Performance Improvement Form. > Lack of professional development for those responsible for the improvement process in the field of improving the performance of teachers. The Survey's findings also indicate that there are no statistically significant differences at the level of (20.05) in the survey sample in respect of the issues related to performance improvement of the basic education schools' teachers at Ad'Dakhiliyah Governorate in Oman by the gender variable in all fields except the field of work systems and procedures. In addition, there are statistically significant differences at the level of (20.05) in the field of work systems and procedures. Besides, there are no statistically significant differences at the level of (0.05) in the survey sample with regard to the issues of performance improvement of basic education schools' teachers at Ad Dakhiliyah Governorate in Oman which are attributed to the academic qualifications in all fields and the tool as a whole. The Survey also indicates that there are statistically significant differences at the level of (00.05) in the survey sample pertaining to the issues of performance improvement faced by the basic education schools' teachers at Ad'Dakhiliyah Governorate in Oman, which are attributed to the years of experience in all fields and the tool as a whole. The Survey presented a number of recommendations, the most important of which are: > The need to pay more attention to objectivity, justice, equality and refraining from courtesies by those responsible for improvement when preparing the annual efficiency reports. > The ongoing accountability of those responsible for the improvement process by competent personnel in the directorates general of education and the Ministry of Education as well. > The need to have different methods and means of improvement such as meetings, bulletins, observations, self-improvement and peer improvement by those responsible for the improvement process. > Review and amend the terms of the Annual Efficiency Report Form so as to serve the educational learning process and be fair to the teachers by the MOD's competent personnel > Development of clear criteria and standards on which the teacher's performance improvement process on the Performance Improvement Form will be based.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مشكلات تقويم الأداء الوظيفي التي تواجه معلمي مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان. وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي لملائمته الطبيعة هذه الدراسة وأهدافها، كما استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات والمعلومات، وتم تطبيقها على عينة من معلمي مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان، مكونة من (505) معلمة ومعلمة.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود عدة مشكلات تتعلق بتقويم الأداء الوظيفي لمعلمي مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان مثل: الاعتماد على التقارير السابقة في تقييم المعلمين من قبل المسؤولين دون ملاحظة الأداء الفعلي للمعلمين، وقلة الحيادية من قبل المسؤولين عن عملية التقويم وغلبة المصالح الشخصية، ونقص كفايات وكفاءات المسؤولين عن عملية التقويم، وضعف الموضوعية في عملية تقويم المعلمين بالمدرسة من قبل المسؤولين عن عملية التقويم، وعدم وضوح المعايير والمقاييس التي يتم على أساسها عملية التقويم في تقارير الكفاءة، وغموض بعض بنود عناصر التقويم في استمارة تقويم الأداء الوظيفي للمعلمين، وقلة التنمية المهنية للمسؤولين عن عملية التقويم في مجال تقويم الأداء الوظيفي للمعلمين. كما أشارت نتائج الدراسة بعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05> a) في تقديرات عينة الدراسة حول مشكلات تقويم الأداء الوظيفي التي تواجه معلمي مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان حسب متغير النوع الاجتماعي في جميع المجالات والأداة ككل عدا مجال نظم وإجراءات العمل. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05> a) في مجال نظم وإجراءات العمل. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05> a) في تقديرات عينة الدراسة حول مشكلات تقويم الأداء الوظيفي التي تواجه معلمي مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان تعزى إلى المؤهل العلمي في جميع المجالات والأداة ككل. كما أشارت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05> a) في تقديرات عينة الدراسة حول مشکلات تقويم الأداء الوظيفي التي تواجه معلمي مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان تعزى إلى سنوات الخبرة في جميع المجالات والأداة ككل.
وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات أهمها: الاهتمام بالموضوعية والعدالة والمساواة والبعد عن المجاملات من قبل المسؤولين عن التقويم عند كتابة تقارير الكفاءة السنوية، والمساءلة والمحاسبة المستمرة للمسؤولين عن عملية التقويم من قبل المختصين بالمديريات العامة للتربية والتعليم ووزارة التربية والتعليم، والتنويع في طرائق وأساليب التقويم الاجتماعات، والنشرات، والملاحظة، والتقويم الذاتي، وتقويم الزملاء من قبل المسؤولين عن عملية التقويم، ومراجعة وتعديل بنود استمارة تقارير الكفاءة السنوية بحيث تخدم العملية التعليمية التعلمية وتكون منصفة للمعلم من قبل المختصين بالوزارة، ووضع معايير ومقاييس واضحة يتم على أساسها عملية تقويم المعلمين في استمارة تقويم الأداء.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject