Document
توظيف وسائل التواصل الاجتماعي في تحقيق العمل الريادي لمديري المدارس في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aims to identify the reality of social media utilization among school principals in the Sultanate of Oman in terms of the types of social media most used, ways of using them and obstacles of employing these means to achieve the entrepreneurship work in schools.
The study adopted the descriptive approach; an interview tool was used and applied to a group of 24 principals. The data were analyzed using qualitative methods by analyzing respondents' responses and monitoring frequency of responses. The study showed that What's App is the most preferred mean of social communication to achieve the entrepreneurship work of school principals, Principals use social media in areas that support leadership work such as building a network of experts and specialists, exchanging experiences, obtaining financial and moral support and providing an attractive and effective environment for entrepreneurship work through dissemination and rapid communication with stakeholders. The study also found that there are some obstacles facing the use of social media, such as the absence of a full-time staff to communicate with users on social media and the slow Internet. The study recommended organizing annual competitions among schools on best practices related to entrepreneurship work using social media.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام وسائل التوصل الاجتماعي لدى مدراء المدارس في سلطنة عمان ومعرفة طرق استخدامهم لهذه الوسائل وتوظيفها نحو تحقيق العمل الريادي ودعمه، للكشف عن أنواع وسائل التواصل الاجتماعي التي يقوم مديرو المدارس بتوظيفها لتحقيق العمل الريادي في المدرسة، واستخدامهم لهذه وسائل التواصل الاجتماعي والموجهة نحو تحقيق العمل الريادي، وللكشف عن معوقات توظيف وسائل التواصل الاجتماعي في تحقيق العمل الريادي من وجهة نظر العينة ومن ثم التوصل للتوصيات المقترحة في توظيف وسائل التواصل الاجتماعي في تحقيق العمل الريادي، اعتمدت الدراسة الحالية المنهج الوصفي باستخدام أداة المقابلة للحصول على معلومات حول واقع توظيف وسائل التواصل الاجتماعي لتحقيق العمل الريادي بسلطنة عمان مع مدراء المدارس، تم تحليل البيانات باستخدام الأسلوب الكيفي وذلك من خلال تحليل استجابات المبحوثين البالغ عددهم 24 مدير مدرسة ومديرة، تم تحليل إجاباتهم ورصد تكرارات الإجابات، أظهرت الدراسة أن الواتس أب أكثر وسائل التواصل الاجتماعي تفضيلا وتحقيقا للعمل الريادي لدى مدراء المدارس، وإن مديرو المدارس يستخدمون وسائل التواصل الاجتماعي في مجالات تدعم العمل الريادي في بناء شبكة من الخبراء والمختصين وتبادل الخبرات وفي الحصول على الدعم المادي والمعنوي وفي توفير بيئة جاذبة وفاعلة للأعمال الريادية عن طريق سرعة التواصل مع الجهات المعنية ونشر المعرفة لهذه الأعمال وتبين أيضا أن هناك معيقات تواجه أستخدام وسائل التواصل الاجتماعي مثل عدم وجود شخص متفرغ لاستمرار التواصل مع المستخدمين على صفحات التواصل الاجتماعي وبطء الشبكة، ومن توصيات الدراسة تنظيم مسابقات سنوية بين المدارس في أفضل الممارسات المتعلقة بالعمل الريادي باستخدام وسائل التواصل الاجتماعي.
Category
Theses and Dissertations