Document

واقع استخدام الفصول الافتراضية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المعلمين في سلطنة عُمان.

Identifier
الغداني, ناصر بن محمد (2022). واقع استخدام الفصول الافتراضية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المعلمين في سلطنة عُمان (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Other titles
The reality of the use of virtual classrooms in teaching Arabic to non-native speakers from the teachers' point of view in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the reality of the use of virtual classrooms in teaching Arabic to non-native speakers from the teachers' point of view in the Sultanate of Oman. The study also revealed the degree of difference in the use of virtual classrooms and in teaching Arabic to non-native speakers in light of the variable of gender, years of experience and academic qualification. To achieve the study's objectives, the researcher used the descriptive method by designing a questionnaire consisting of (26) items distributed on two domains: practices and challenges. A set of statistical methods, including: arithmetic averages, standard deviation, and estimation of stability using internal consistency. The results of study showed the following. 1. The reality of using virtual classrooms in teaching Arabic to non-native speakers from the teachers' point of view in the Sultanate of Oman came to a medium degree in practices and challenges. 2. There are no statistically significant differences at the function level (a = 0.05) about the reality of using virtual classrooms in teaching Arabic to non-native speakers from the teachers' point of view in the Sultanate of Oman according to gender variables, years of experience and academic qualification. 3. In light of the results of the study, the researcher recommended a number of recommendations, including: encouraging teachers of Arabic to non-native speakers to invest in computers in providing electronic curricula that are valid for application in virtual classrooms. In addition, the study recommended holding rehabilitation and training courses for teachers of Arabic for non-native speakers to use virtual classrooms, and benefiting from the leading local and international experiences in teaching Arabic to non-native speakers in the use of virtual classes in specialized institutions in the Sultanate of Oman.
Arabic abstract
سعت الدراسة نحو الكشف عن واقع استخدام الفصول الافتراضية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المعلمين في سلطنة عُمان، والكشف عن درجة اختلاف استخدام الفصول الافتراضية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في ضوء متغير الجنس وسنوات الخبرة والمؤهل العلمي، ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي من خلال تصميم استبانة مكونة من (26) فقرة موزعة على محورين هما: الممارسات والتحديات، ولقد تكونت عينة الدراسة من (39) معلمًا ومعلمة للغة العربية للناطقين بغيرها، واختيروا بالطريقة القصديّة، وطبقت الأداة على كافة عينة الدراسة، وتم استخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية منها: المتوسطات الحسابية والانحراف المعياري وتقدير الثبات باستخدام الاتساق الداخلي.
وقد أظهرت الدراسة العديد من النتائج من أهمها:
1. أن واقع استخدام الفصول الافتراضية في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المعلمين في سلطنة عُمان جاء بدرجة متوسطة في محوري الأداة (الممارسات والتحديات).
2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدّالة (α=0.05) حول واقع استخدام الفصول الافتراضية تبعا لمتغيرات الجنس وسنوات الخبرة والمؤهل العلمي.
خلُصً الباحث بتوصيات عدة منها: تشجيع معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها على استثمار الحاسوب في تقديم مناهج إلكترونية صالحة للتطبيق في الفصول الافتراضية، وإقامة دورات التأهيل والتدريب لمعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها على استخدام الفصول الافتراضية، والاستفادة من التجارب المحلية والدولية الرائدة في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في استخدام الفصول الافتراضية في المؤسسات المختصة في سلطنة عُمان.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
1
آل جميل، يُسرية بنت علي.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-10-01
Journal articles
4
0
البلوشية، مريم بنت حسن.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-07-01
Theses and Dissertations
6
0
الرواحي, ماجــد بـن مطـر بـن خلفان.
جامعة نزوى.
2023