Document
واقع استخدام المستحدثات التكنولوجية في تحقيق التواصل بين الإدارة المدرسية والمعلمين بمدارس الحلقة الثانية بمحافظة الداخلية.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to knowledge the reality of using the Technological Innovations in the communication process between the schools administration and their employees from the teaching authority members at Al Dakhylia Province.
The study community included all schools in the second episode at Al Dakhylia Province for the academic year (2112-2113 AD). The study sample was tested from the teachers of both sexes of those schools at random, and the researcher used the descriptive approach to analyze the reality using of the Technological Innovations for communication between the schools administration and the teaching authority.
The researcher used the questionnaire to find out the reality using of the Technological Innovations from the point view of the teachers of both sexes in the second episode schools at Al Dakhylia Province.
After confirming the truth and stability of the questionnaire was distributed to the sample individuals and has the statistical treatment of the data using the arithmetic averages, standard deviations and test of the variance analysis ( One Way Anova ).
And the study has reached to collection of results, included :
- The estimated of the sample individuals for all scopes was very good grade, which shows a great use of the Technological Innovations.
- The field of the human relations achieved level less than the rest of other fields.
- The Technological Innovations used with a higher rate when communicating in the field of the Vocational Development.
- Using of the Technological Innovations in the field of the Educational Activities slightly less than the field of the Vocational Development.
- There were statistically significant differences in the type variable, which the arithmetic average was higher in the male category.
- There were statistically significant differences in the named career variable, which are school director class and assistant school director class achieved arithmetic average higher than first teacher class, suggesting that using of the Technological Innovations at school director class and assistant school director class is more than.
- For the study changeable, the study concluded that there are no statistically significant differences between the qualification and the level of the Technological Innovations uses in the communication process.
The study came out by a set of recommendation, included :
* The condensation of the courses and programs that develop the skill to deal with the Technological Innovations.
* The benefit form the international experiments in this field through hosting the international experts and organize visits to those countries to inform directly their experiments in this field.
* Provide computers to all those working in the education, so that everyone can use computers better and more comprehensive in the educational process.
* Appointing of qualified instructors in the schools permanently to resolve and remove any obstacles that may appear when using of the Technological Innovations in the schools.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة واقع استخدام المستحدثات التكنولوجية في عملية التواصل بين إدارات المدارس والمعلمين فيها من أعضاء الهيئة التدريسية بمحافظة الداخلية شمل مجتمع الدراسة جميع مدارس التعليم الأساسي (۰-۱۰) بمحافظة الداخلية للعام الدراسي ۲۰۱۳ - ۲۰۱۲ م ، وتم اختيار عينة الدراسة من المعلمين والمعلمات وإدارات المدارس بتلك المدارس بصورة عشوائية استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليل واقع استخدام المستحدثات التكنولوجية للتواصل بين الإدارة المدرسية والهيئة التدريسية . كما استخدمت الباحثة استبانة لمعرفة واقع استخدام المستحدثات التكنولوجية من وجهة نظر المعلمين والمعلمات بمدارس التعليم الأساسي (5-۱۰) بمحافظة الداخلية، وبعد التأكد من صدق وثبات الاستبانة تم توزيعها على أفراد العينة وقد توصلت الدارسة إلى مجموعة من النتائج منها :
إن تقديرات أفراد العينة لجميع المجالات كانت بتقدير عالية مما يدل على استخدام كبيرللمستحدثات التكنولوجية
حصل مجال العلاقات الانسانية على مستوى استخدام متوسط عن بقية المجالات.
تستخدم المستحدثات التكنولوجية بنسبة عالية عند التواصل في مجال الإنماء المهني.
تستخدم المستحدثات التكنولوجية في مجال الأنشطة التربوية بنسبة أقل من الإنماء المهني .
بالنسبة لمتغيرات الدراسة فقد توصلت الدراسة بأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المؤهل العلمي ومستوى استخدام المستحدثات التكنولوجية في عملية التواصل.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغير النوع، حيث كان المتوسط الحسابي أعلى عند فئة الذكور.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغير المسمى الوظيفي، حيث حصلت فئة (مدير مدرسة) وفئة (مساعد مدير مدرسة على متوسط حسابي أعلى من فئة ( معلم مادة) مما يدل على أن استخدام المستحدثات التكنولوجية أعلى عند فئة (مدير مدرسة) وفئة ( مساعد مدير مدرسة). وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها:
- التكثيف من الدورات والبرامج التي تنمي مهارة التعامل مع المستحدثات التكنولوجية.
- الاستفادة من التجارب العالمية في هذا المجال من خلال استضافة خبراء دوليين وتنظيم زيارات لتلك الدول للاطلاع المباشر على تجاربهم في هذا المجال. - توفير أجهزة حاسب آلي لكل العاملين في التعليم حتى يتمكن الجميع من استخدام الحاسب الألي بصورة أفضل وأشمل في العملية التعليمية
- تعيين مدربين مؤهلين في المدارس بصفة دائمة لحل وإزالة أي عقبات قد تظهر عند استخدام المستحدثات التكنولوجية بالمدارس.
إن تقديرات أفراد العينة لجميع المجالات كانت بتقدير عالية مما يدل على استخدام كبيرللمستحدثات التكنولوجية
حصل مجال العلاقات الانسانية على مستوى استخدام متوسط عن بقية المجالات.
تستخدم المستحدثات التكنولوجية بنسبة عالية عند التواصل في مجال الإنماء المهني.
تستخدم المستحدثات التكنولوجية في مجال الأنشطة التربوية بنسبة أقل من الإنماء المهني .
بالنسبة لمتغيرات الدراسة فقد توصلت الدراسة بأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المؤهل العلمي ومستوى استخدام المستحدثات التكنولوجية في عملية التواصل.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغير النوع، حيث كان المتوسط الحسابي أعلى عند فئة الذكور.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متغير المسمى الوظيفي، حيث حصلت فئة (مدير مدرسة) وفئة (مساعد مدير مدرسة على متوسط حسابي أعلى من فئة ( معلم مادة) مما يدل على أن استخدام المستحدثات التكنولوجية أعلى عند فئة (مدير مدرسة) وفئة ( مساعد مدير مدرسة). وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات منها:
- التكثيف من الدورات والبرامج التي تنمي مهارة التعامل مع المستحدثات التكنولوجية.
- الاستفادة من التجارب العالمية في هذا المجال من خلال استضافة خبراء دوليين وتنظيم زيارات لتلك الدول للاطلاع المباشر على تجاربهم في هذا المجال. - توفير أجهزة حاسب آلي لكل العاملين في التعليم حتى يتمكن الجميع من استخدام الحاسب الألي بصورة أفضل وأشمل في العملية التعليمية
- تعيين مدربين مؤهلين في المدارس بصفة دائمة لحل وإزالة أي عقبات قد تظهر عند استخدام المستحدثات التكنولوجية بالمدارس.
Category
Theses and Dissertations