Document

واقع استخدام التقنيات الحديثة في تدريس مناهج كامبريدج للصفوف (5-9) من وجهة نظر معلمي الرياضيات في محافظة جنوب الباطنة.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Reality of Using Modern Technologies in Teaching Cambridge Curricula for Grades (5-9) from the Perspective of Mathematics Teachers in South Al Batinah Governorate.
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to identify the reality of using modern technologies in teaching Cambridge curricula for grades (5-9) from the perspective of mathematics teachers in South Al Batinah Governorate. In order to achieve the study’s objectives, the researcher adopted the descriptive approach, preparing a questionnaire consisting of (33) items distributed across (3) axes. The questionnaire was applied to the study sample which consisted of (174) male and female teachers. The results of the study sample's assessments indicated that the availability of modern technologies in the classroom and school environment used in teaching the Cambridge curricula for grades (5-9) in South Al Batinah Governorate was at a moderate level. Similarly, the degree of using modern technologies in teaching Cambridge curricula for grades (5-9) in South Al Batinah Governorate was of moderate use. While the obstacles to using modern technologies in teaching the Cambridge curricula for grades (5-9) in South Al Batinah Governorate were of a high level. Furthermore, the results indicated no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the study sample's responses regarding the degree of using modern technologies in teaching the Cambridge curricula for grades (5-9) in South Al Batinah Governorate attributed to the variables (gender - years of experience) or the interaction between them. There were also no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the study sample's responses to obstacles to using modern technologies in teaching the Cambridge curricula for grades (5-9) attributed to years of experience or the interaction between gender and years of experience. However, the results revealed statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) in the study sample's responses regarding obstacles to using these modern technologies attributed to the gender variable, in favor of the females. In light of the study results, a set of recommendations was presented, including allocating sufficient funds by the Ministry of Education to provide all the modern technologies needed by teachers in teaching, as well as evaluating the Cambridge mathematics curricula by experts in the Curricula Evaluation Department to determine the appropriateness of the curricula density with the specified time period for implementation.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى واقع استخدام التقنيات الحديثة في تدريس مناهج كامبريدج للصفوف (5-9) من وجهة نظر معلمي الرياضيات في محافظة جنوب الباطنة، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي، حيث قام بإعداد استبانة مكونة من (33) فقرة موزعة على (3) محاور، تم تطبيقها على أفراد عينة الدراسة والبالغ عددهم (174) معلما ومعلمة.
وأظهرت نتائج تقديرات أفراد عينة الدراسة أن درجة توفر التقنيات الحديثة في البيئة الصفية والمدرسية المستخدمة في تدريس مناهج كامبريدج للصفوف (5-9) في محافظة جنوب الباطنة جاءت بدرجة توفر متوسطة، كذلك جاءت درجة استخدام التقنيات الحديثة في تدريس مناهج كامبريدج للصفوف (5-9) في محافظة جنوب الباطنة بدرجة استخدام متوسطة، بينما جاءت معوقات استخدام التقنيات الحديثة في تدريس مناهج كامبريدج للصفوف (5-9) في محافظة جنوب الباطنة بدرجة كبيرة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥α ) بين استجابات عينة الدراسة حول درجة استخدام التقنيات الحديثة في تدريس مناهج كامبريدج للصفوف (5-9) في محافظة جنوب الباطنة تعزى لمتغيري (النوع الاجتماعي - سنوات الخبرة) أو التفاعل بينهما، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥α ) بين استجابات عينة الدراسة لمعوقات استخدام التقنيات الحديثة في تدريس مناهج كامبريدج للصفوف (5-9) تعزى لمتغير سنوات الخبرة أو التفاعل بين النوع الاجتماعي وسنوات الخبرة، بينما كشفت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥α ) بين استجابات عينة الدراسة حول معوقات استخدام هذه التقنيات الحديثة تعزى لمتغير النوع الاجتماعي جاء لصالح الإناث، وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات أبرزها: تخصيص مبالغ مالية كافية من قبل وزارة التربية والتعليم لتوفير كافة التقنيات الحديثة التي يحتاجها المعلم في التدريس، وتقييم مناهج كامبريدج للرياضيات من قبل المختصين بدائرة تقويم المناهج للوقوف على مدى مناسبة كثافة هذه المناهج مع الفترة الزمنية المحددة لتنفيذها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
12
1
‫اليعربي، مرشد بن ناصر.‬
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01
Journal articles
6
0
العمري، فراس إسماعيل.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01