Document

واقع استخدام تقنيات التعليم في تدريس العلوم والصعوبات التي تواجه استخدامها من وجهة نظر مشرفي ومعلمي العلوم في مدارس التعليم الأساسي (5- 10 ).

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aims to identify the availability of educational technologies in basic school and how far they are applied in teaching. Moreover, this study focus on the challenges of using educational technology on (5-10) basic school in Aadkiliyag region. I finally provided some suggestions. The questioner was applied on 150 teachers and supervisors from different area in aldakiliah region. The research sum up with some results included that some of the educational technology are not available at all in some of the region's schools like paperboard and magnetic board. On the other hand, some technology are mostly available in most school such as computers, cd players, internet, television, photographic machines and smart board. As the research, shoes there are some difficulties in providing these technologies for all schools. Some of these challenges are: this software are very expensive, sometimes there are not suitable software to be presented on computers, and there are no coherence between the number of technology machines and the number of teachers (mostly the number of teachers is bigger). Moreover, most of the time the internet is not available for teachers through the day in schools. Another point is that the headmasters often are not ware to fix and repair the broken machines periodically. In addition, most schools do not have learning center with appropriate machines. According to the previous difficulties, this study come up with some recommendations. Firstly, all sort of educational technology must provide in all schools. In addition, annual meeting with teachers must held to discuss the difficulties of using educational technology. One of the recommendations is that each school can specifies a class with all sorts of technologies and to train teachers to use them. In addition, all schools must funded to fix and repair all machines and to replace the old one and private sectors must funded school. To add appoint, the teachers who are using these technology should be promotes financially, and encourage them to apply model lessons in basic schools. Moreover, the private sector should be involved in the contribution of providing educational technology and encourage universities to take part by implementing lectures to educate teachers about the importance of technology and encourage them to use it.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تحديد درجة توافر التقنيات التعليمية في مدارس التعليم الأساسي في محافظة الداخلية . ودرجة واقع استخدام تقنيات التعليم في خدمة منهج العلوم بمحافظة الداخلية تشخيص الصعوبات التي تحد من استخدام تقنيات التعليم في العملية التعليمية داخل مدارس التعليم الأساسي (5- 10 ) وخاصة منهج العلوم بمحافظة الداخلية . وتقديم مقترحات لزيادة فاعلية تقنيات التعليم في خدمة التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية ، عينة الدراسة من 150 استبانة تم تطبيقها على عينة عشوائية من مشرفي ومعلمي العلوم بمحافظة الداخلية . اتبع المنهج الوصفي التحليلي باعتباره المنهج المناسب للدراسة،واستخدمت الأداة بعد اختبار الصدق والثبات فيها . وقد أظهرت هذه الدراسة عدم توفر كل من تقنيات التعليم بمدارس التعليم الأساسي (5-10 ) بمحافظة الداخلية السبورة الورقية والسبورة المغناطيسية، أما التقنيات المتوفرة بدرجة متوسطة هي الحاسب الآلي ومسجل الكاست والداتاشو والتلفزيون التعليمي والانترنت وآلات التصوير والسبورة الذكية ، ومن معوقات تقنيات التعليم تمثلت فيما يلي : البرمجيات أسعارها غالية الثمن ، لا توجد برمجيات مناسبة لعرضها على الحاسب ، لا يوجد التقنيات التعليمية تكفي لاستخدام جميع المعلمين ، عدم وجود مركز مصادر تعلم متكامل ، المعلم غير قادر على انتاج برمجيات وعروض مناسبة للدروس ، عدم توفر شبكة الانترنت للاستخدام العلمي بالمدرسة ، إدارة المدرسة لا تقوم بصيانة الأجهزة بشكل دوري ، وأيضا تتخوف من استخدام التقنيات خوفا من تلفها . أوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها توفير تقنيات التعليم الغير متوفرة في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية المتمثلة في السبورة المغناطيسية – والسبورة الورقية . وعقد لقاء سنوي لمعلمي العلوم الأساسي (5-10) لمناقشة معوقات استخدام تقنيات التعليم .وأيضا توفير فصول دراسية خاصة باستخدام تقنيات التعليم في مدارس التعليم الأساسي (5-10) وتدريب وتأهيل المعلمين على استخدام التقنيات الأكثر تطورا مثل السبورة الذكية وأجهزة عرض البيانات ، كذلك توفير مخصصات مالية في كل مدرسة لصيانة تقنيات التعليم التالفة وتوفير أجهزة بديلة لها ،و استحداث مراكز تتخصص لصيانة تقنيات التعليم في كل ولاية من ولايات السلطنة .بالإضافة إلى ذلك تشجيع المعلمين المستخدمين لتقنيات التعليم بحوافز مادية .و تطبيق حصص نموذجية في مدارس التعليم الأساسي (5-10) تستخدم فيها تقنيات التعليم الحديثة . أيضا مخاطبة القطاع الخاص بالمساهمة في توفير تقنيات التعليم لمدارس التعليم الأساسي و التنسيق مع الجامعات لتنفيذ محاضرات تحفز المعلمين على أهمية استخدام تقنيات التعليم .الكلمات المفتاحية : تقنيات التعليم ، مدارس التعليم الأساسي ، تدريس العلوم ، سلطنة عمان .
Category
Theses and Dissertations