Document
واقـع تضمين الثقافة العُمانية في تدريس اللغـة العـربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان.
Other titles
Including Omani culture in teaching the Arabic language to non- native speakers in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2020
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed to identify the reality of including Omani culture in teaching the Arabic language to non- native speakers in the Sultanate of Oman ,in addition to explaining the differences between study members based on variables: experience, and gender in revealing the reality of including Omani culture in teaching Arabic to non-native speakers in the Sultanate Amman. The study population consisted of the teachers of the Arabic language for non-native speakers, and the number (32) A male and female teacher, the study sample was chosen intentionally.
It followed a study descriptive approach, and to achieve a top scorer in the study, the researcher prepared a questionnaire based on relevant studies and was confirmed sincerity viewing Al Z group of arbitrators, and consisted of resolution (37 (A statement distributed on three axes (importance, teaching practices, aspects of culture) and the tool was applied to all the study sample, after which the data was analyzed using the statistical program) SPSS).
And may study it found a set of results which:
1. The importance of including Omani culture in teaching Arabic to non-native speakers as perceived by Arabic language teachers for non-native speakers has a degree of approval ranging from very large to large, with an arithmetic mean (4.87) and a standard deviation (421).
2. The teaching practices of teachers of the Arabic language for non-native speakers in the inclusion of Omani culture in the teaching of the Arabic language for non-native speakers has a degree of approval ranging between very large and large, where the arithmetic average (4.81) and a standard deviation (397).
3. The aspects of Omani culture that Arab language teachers employ for non-native speakers have ranged in degree of approval between very large and large, with an arithmetic mean (4.84) and a standard deviation (369).
4. No statistically significant differences at the level of the function (α≤0.05) Among the study sample members in the importance of including teaching culture and teaching practices according to gender, while there are differences of statistical significance at the level of a function (α≤0.05) Among these individuals include aspects of Omani culture depending on gender in favor of females.
5. There are no statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) Among the study sample members in the importance of including Omani culture in teaching Arabic to speakers of other languages and in their teaching practices in including aspects of Omani culture as well as in aspects of Omani culture that they include during those practices depending on the variable of experience in all areas of study.
Based on the results of this study, the researcher developed a number of recommendations and proposals
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع تضمين الثقافة العُمانية في تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان، بالإضافة إلى بيان الفروق بين أفراد الدراسة اعتمادا على متغيرات: الخبرة، والنوع الاجتماعي في الكشف عن واقع تضمين الثقافة العُمانية في تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان. تكون مجتمع الدراسة من معلمي ومعلمات اللغة العربية للناطقين بغيرها، والبالغ عددهم (32) معلما ومعلمة، وقد تم اختيار أفراد عينة الدراسة بطريقة قصدية.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة، قام الباحث بإعداد استبانة بالاعتماد على الدراسات ذات الصلة ثُمّ تمَ التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المحكمين، وتكونت الاستبانة من(37) عبارة موزعة على ثلاثة محاور (الأهمية، الممارسات التدريسية، جوانب الثقافة) وطُبِقت الأداة على كافة عينة الدراسة بعدها تم تحليل البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS).
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج وهي:
1. إن أهمية تضمين الثقافة العُمانية في تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها كما يراها معلمو اللغة العربية للناطقين بغيرها قد تراوحت درجة الموافقة عليها بين كبيرة جدا وكبيرة، حيث بلغ المتوسط الحسابي (4.87) وانحراف معياري (0.421).
2. إن الممارسات التدريسية لدى معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في تضمين الثقافة العُمانية في تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها قد تراوحت درجة الموافقة عليها بين كبيرة جدا وكبيرة، حيث بلغ المتوسط الحسابي (4.81) وانحراف معياري (0.397).
3. إن الجوانب الثقافة العُمانية التي يقوم بتوظيفها معلمو اللغة العربية للناطقين بغيرها قد
تراوحت درجة الموافقة عليها بين كبيرة جدا وكبيرة؛ حيث بلغ المتوسط الحسابي (4.84) وانحراف معياري (0.369).
4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدالة (α≤0.05) بين أفراد عينة الدراسة في أهمية تضمين الثقافة والممارسات التدريسية تبعا للنوع الاجتماعي، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين هؤلاء الأفراد في جوانب تضمين الثقافة العُمانية تبعا للنوع الاجتماعي لصالح الاناث.
5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين أفراد عينة الدراسة في أهمية تضمين الثقافة العُمانية في تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها وفي ممارساتهم التدريسية في تضمين جوانب الثقافة العُمانية وكذلك في جوانب الثقافة العُمانية التي يقومون بتضمينها أثناء تلك الممارسات تبعا لمتغير الخبرة في جميع مجالات الدراسة.
وبناء على النتائج التي خرجت بها هذه الدراسة وضع الباحث عددا من التوصيات والمقترحات.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة، قام الباحث بإعداد استبانة بالاعتماد على الدراسات ذات الصلة ثُمّ تمَ التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المحكمين، وتكونت الاستبانة من(37) عبارة موزعة على ثلاثة محاور (الأهمية، الممارسات التدريسية، جوانب الثقافة) وطُبِقت الأداة على كافة عينة الدراسة بعدها تم تحليل البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS).
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج وهي:
1. إن أهمية تضمين الثقافة العُمانية في تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها كما يراها معلمو اللغة العربية للناطقين بغيرها قد تراوحت درجة الموافقة عليها بين كبيرة جدا وكبيرة، حيث بلغ المتوسط الحسابي (4.87) وانحراف معياري (0.421).
2. إن الممارسات التدريسية لدى معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في تضمين الثقافة العُمانية في تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها قد تراوحت درجة الموافقة عليها بين كبيرة جدا وكبيرة، حيث بلغ المتوسط الحسابي (4.81) وانحراف معياري (0.397).
3. إن الجوانب الثقافة العُمانية التي يقوم بتوظيفها معلمو اللغة العربية للناطقين بغيرها قد
تراوحت درجة الموافقة عليها بين كبيرة جدا وكبيرة؛ حيث بلغ المتوسط الحسابي (4.84) وانحراف معياري (0.369).
4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدالة (α≤0.05) بين أفراد عينة الدراسة في أهمية تضمين الثقافة والممارسات التدريسية تبعا للنوع الاجتماعي، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين هؤلاء الأفراد في جوانب تضمين الثقافة العُمانية تبعا للنوع الاجتماعي لصالح الاناث.
5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين أفراد عينة الدراسة في أهمية تضمين الثقافة العُمانية في تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها وفي ممارساتهم التدريسية في تضمين جوانب الثقافة العُمانية وكذلك في جوانب الثقافة العُمانية التي يقومون بتضمينها أثناء تلك الممارسات تبعا لمتغير الخبرة في جميع مجالات الدراسة.
وبناء على النتائج التي خرجت بها هذه الدراسة وضع الباحث عددا من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations