Document
درجة ممارسة معايير الاختبارات اللغوية لدى معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان.
Other titles
Degree of practice of language testing's criteria of Arabic teachers for non-native speakers in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
The research aims to detect the degree to which these criteria of language tests are practiced for Arabic teachers with non-Arabic speakers in the sultanate of Oman. In addition, to show the effect of study variables: gender and academic qualification and years of experiences depending on practice degree.
The study's community contains all genres of Arabic teachers for non-Arabic speakers and study's sample contained (34) participants of female and male teachers.
The study followed descriptive approach and to achieve the aims of the study, the researcher prepared a questionnaire based on relevant studies and literature and then to ensure its validation to be checked by the supervisor and a group of judges.
After arbitration, the questionnaire contained (42) items distributed across three aspects: preparation and design, application, and correction and result investment.
After applying on the study's sample, data is analyzed by using analytic program (SPSS).The findings of that study:
1.findings of that study showed that the total degree to which these criteria of language tests are practiced for Arabic teachers with non-Arabic speakers in the sultanate of Oman is very high in the three aspects. Whereas the practice achieved the same degree in preparation and design aspect, application aspect, and correction and result investment aspect.
2.There aren't statistically significant differences at the level of among the individual of the study's sample in the degree of their practice of language tests' criteria attributed to gender variable.
3.There aren't statistically significant differences at the level of among the individual of the study's sample in the degree of their practice of language tests' criteria attributed to academic qualification variable.
4.There aren't statistically significant differences at the level of among the individual of the study's sample in the degree of their practice of language tests' criteria attributed to years of experience variable.
The findings have been interpreted in light of the findings of previous studies, and the conclusion of some recommendations and suggested researches.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة معايير الاختبارات اللغوية لدى معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان، إضافة إلى بيان أثر متغيرات الدراسة: النوع الاجتماعي والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة على درجة ممارسة معايير الاختبارات اللغوية. تكوّن مجتمع الدراسة من معلمي ومعلمات اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان، وقد بلغ عدد العيّنة المستجيبة (34) معلما ومعلمة.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد استبانة مكوّنة من (43) فقرة، مستندا إلى الدراسات والأدبيات ذات الصلة، ثم تأكّد من صدقها بعرضها على المشرف ومجموعة من المحكِّمين، وبعد التحكيم تكوّنت الاستبانة من (42) فقرة توزعت على ثلاثة محاور: الإعداد والتصميم، والتطبيق، والتصحيح واستثمار النتائج، وبعد التطبيق على عينة الدراسة تم تحليل البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS).
توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1. أظهرت نتائج الدراسة الحالية أن الدرجة الكلية لممارسة معايير الاختبارات اللغوية لدى معلمي العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان - في المحاور الثلاثة مجتمعة - كانت درجة عالية جدا، كما كانت درجة الممارسة أيضا عالية جدا في كل محور - على حدة- من المحاور الثلاثة: الإعداد والتصميم، والتطبيق، والتصحيح واستثمار النتائج.
2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين أفراد عينة الدراسة في درجة ممارستهم معايير الاختبارات اللغوية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي.
3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين أفراد عينة الدراسة في درجة ممارستهم معايير الاختبارات اللغوية تعزى لمتغير المؤهل العلمي.
4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين أفراد عينة الدراسة في درجة ممارستهم معايير الاختبارات اللغوية تعزى لمتغير سنوات الخبرة.
وبناءً على النتائج التي خرجت بها هذه الدراسة وضع الباحث عددا من التوصيات والمقترحات.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد استبانة مكوّنة من (43) فقرة، مستندا إلى الدراسات والأدبيات ذات الصلة، ثم تأكّد من صدقها بعرضها على المشرف ومجموعة من المحكِّمين، وبعد التحكيم تكوّنت الاستبانة من (42) فقرة توزعت على ثلاثة محاور: الإعداد والتصميم، والتطبيق، والتصحيح واستثمار النتائج، وبعد التطبيق على عينة الدراسة تم تحليل البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS).
توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1. أظهرت نتائج الدراسة الحالية أن الدرجة الكلية لممارسة معايير الاختبارات اللغوية لدى معلمي العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان - في المحاور الثلاثة مجتمعة - كانت درجة عالية جدا، كما كانت درجة الممارسة أيضا عالية جدا في كل محور - على حدة- من المحاور الثلاثة: الإعداد والتصميم، والتطبيق، والتصحيح واستثمار النتائج.
2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين أفراد عينة الدراسة في درجة ممارستهم معايير الاختبارات اللغوية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي.
3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين أفراد عينة الدراسة في درجة ممارستهم معايير الاختبارات اللغوية تعزى لمتغير المؤهل العلمي.
4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين أفراد عينة الدراسة في درجة ممارستهم معايير الاختبارات اللغوية تعزى لمتغير سنوات الخبرة.
وبناءً على النتائج التي خرجت بها هذه الدراسة وضع الباحث عددا من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations