Document
دور الأسر المضيفة في تحسين الكفايتين اللغوية والثقافية لدى الطلبة غير الناطقين باللغة العربية في سلطنة عُمان من وجهة نظر أرباب الأسر.
Other titles
The Host Family's Role in Improving the Linguistic and Cultural Competencies of non-Arabic Speaking Students in the Sultanate of Oman, from the Viewpoint Of family
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
The study sought to reveal the role of the host families in the Sultanate of Oman for non-Arabic speaking students in both linguistic and cultural competencies, and reveal student's benefit from staying with these families according to variables of sex, years of experience, educational qualification, and languages they are fluent in.
To achieve the study's goal, the researcher used the descriptive approach by designing a questionnaire of 27 paragraphs divided into two axes: linguistic competence and cultural competence.
The study's community consists of 30 Omani families, and they were selected with the assistance of supervising doctor and the Noor Majan Training Institute in Ibri.
The tool was applied to all of the study community during the period (2020), and the result of the study sample reached (19) out of (30) questionnaires (63.3%) and the number of missing questionnaires reached (11) questionnaires by (36.7%) and a set of statistical methods was used, including arithmetic means, standard deviation, and estimation of stability using internal consistency.
The results showed that the role of host families contributed effectively to improve the linguistic and cultural competencies of non-Arabic-speaking students in the Sultanate of Oman, allowing the student to contact the surrounding community and learn the language in a wider environment.
Cultural competence came in the first rank, as it received the highest arithmetic mean of (4.42), a standard deviation of (0.31) and a very high degree.
The results of the study also showed that there are no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) on the role of host families for the language competence axis, while there are statistically significant differences for the cultural competence axis depending on the educational qualification variable.
The researcher concluded with several recommendations, the most important of which are:
Enhancing the cultural aspects of the host families of non-Arabic speaking students would reflect positively on the students being hosted.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
سعت الدراسة للكشف عن الدور الذي تقدمه الأسر المضيفة في سلطنة عُمان للطلبة غير الناطقين باللغة العربية في مجال الكفايتين الثقافية واللغوية، والكشف عن مدى استفادة الطلبة من إقامتهم مع هذه الأسر في ضوء متغيرات: الجنس، وسنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، واللغات التي يجيدونها، ولتحقيق هدف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي من خلال تصميم استبانة مكونة من (27) فقرة موزعة على محورين هما: الكفاية اللغوية، والكفاية الثقافية، يتكون مجتمع الدراسة من (30) أسرة عُمانية، وتم اختيارهم بالاستعانة بالدكتور المشرف ومعهد نور مجان للتدريب بعبري، وطبقت الأداة على جميع مجتمع الدراسة، خلال الفترة (2020)، ووصلت حصيلة عينة الدراسة إلى(19) استبانة من أصل (30 ) استبانة بنسبة (63.3%)، وبلغ عدد الاستبانات المفقودة (11) استبانة بنسبة (36.7%)، وتم استخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية منها: المتوسطات الحسابية، والانحراف المعياري، وتقدير الفقرات باستخدام الاتساق الداخلي.
وأظهرت النتائج أن دور الأسر المضيفة أسهم بشكل فاعل في تحسين الكفايتين اللغوية والثقافية لدى الطلبة الناطقين بغير العربية في سلطنة عُمان، وهو ما أتاح للدارس الاحتكاك بالمجتمع المحيط به وتعلم اللغة في محيط أوسع، وقد جاءت في المرتبة الأولى الكفاية الثقافية إذ حصلت على أعلى متوسط حسابي بلغ (4.42)، وانحراف معياري قدره (0.31) وبدرجة تقدير كبيرة جدا.
وأظهرت نتائج الدراس أيضا أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة
(α ≤ 0.05) حول دور الأسر المضيفة في تحسين الكفايتين اللغوية والثقافية لدى الطلبة الناطقين بغير العربية في سلطنة عُمان لمحور الكفاية اللغوية، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمحور الكفاية الثقافية تبعا لمتغير المؤهل العلمي.
خلصت الباحثة بتوصيات عدة من أهمها:
تعزيز الجوانب الثقافية لدى الأسر المضيفة للطلبة الناطقين بغير العربية والذي من شأنه أن ينعكس إيجابا على الطلبة الذين يتم استضافتهم.
وأظهرت النتائج أن دور الأسر المضيفة أسهم بشكل فاعل في تحسين الكفايتين اللغوية والثقافية لدى الطلبة الناطقين بغير العربية في سلطنة عُمان، وهو ما أتاح للدارس الاحتكاك بالمجتمع المحيط به وتعلم اللغة في محيط أوسع، وقد جاءت في المرتبة الأولى الكفاية الثقافية إذ حصلت على أعلى متوسط حسابي بلغ (4.42)، وانحراف معياري قدره (0.31) وبدرجة تقدير كبيرة جدا.
وأظهرت نتائج الدراس أيضا أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة
(α ≤ 0.05) حول دور الأسر المضيفة في تحسين الكفايتين اللغوية والثقافية لدى الطلبة الناطقين بغير العربية في سلطنة عُمان لمحور الكفاية اللغوية، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمحور الكفاية الثقافية تبعا لمتغير المؤهل العلمي.
خلصت الباحثة بتوصيات عدة من أهمها:
تعزيز الجوانب الثقافية لدى الأسر المضيفة للطلبة الناطقين بغير العربية والذي من شأنه أن ينعكس إيجابا على الطلبة الذين يتم استضافتهم.
Category
Theses and Dissertations