Document

واقع توظيف الرسوم والصور في تعليم مفردات اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المعلمين والمتعلمين.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aims to investigate the use of drawings and pictures in teaching Arabic vocabulary for non-native speakers from the perspective of teachers and learners of Arabic. The problem of the study has been addressed by answering these questions. What is the impact of the use of drawings and pictures in teaching Arabic vocabulary for non-native speakers from the learners' perspective? Is there a statistically significant relationship between teachers' perspectives and learners' perspectives in relation to using drawings and pictures in teaching Arabic vocabulary for non-native speakers? Are there any statistically significant differences pertaining to the use of drawings and pictures in teaching Arabic vocabulary for non-native speakers from the teachers perspective in relation to their gender and experience? Are there any statistically significant differences pertaining to the use of drawings and pictures in teaching Arabic vocabulary for non-native speakers from the learners' perspective in relation to their gender and academic level? The population of the study consisted of all Arabic language teachers, as well as learners of Arabic in the institutes of teaching Arabic for non-native speakers in the Sultanate of Oman. The sample included 21 teachers (12 males/9 females) and 35 learners (12 males and 23 females). The analytical descriptive method was used to investigate the use of pictures and drawings in teaching and learning Arabic vocabulary for non-native speakers. Two questionnaires were used; one for teachers and another for learners based on a 4-point Likert scale (strongly disagree, disagree, agree, and strongly agree). Reliability and validity were achieved, as well as the consistency coefficient of both samples. The Cronbach alphas of the teachers and learners' surveys were 94 and 97, respectively. The findings revealed a high level of the use of drawings and pictures in teaching Arabic vocabulary for non-native speakers from the perspective of teachers and learners. The results also revealed that there is a significant relationship between perspectives of teachers and those of learners in relation to using drawings and pictures in teaching Arabic vocabulary for non-native speakers. It was found that there were no statistically significant differences at the level of 0.05 among teachers pertaining to the use of drawings and pictures in teaching Arabic vocabulary for non-native speakers from the teachers' perspective in relation to gender, whereas there were statistically significant differences in relation to their experience (10 years and above). It was found that there were no statistically significant differences at the level of 0.05 among learners pertaining to the use of drawings and pictures in teaching Arabic vocabulary for non-native speakers from the learners perspective in relation to gender and academic level. Several recommendations were advanced emphasizing that Arabic language teachers for non-native speakers should be efficiently prepared. Teachers should be equipped with the necessary skills in using educational pictures and drawings, which, in turn, should be integrated with suitable preparation programs so that teachers can develop essential teaching skills. Teachers should also benefit from programs and experiences of teaching other languages rather than Arabic for non-native speakers. Seminars, workshops, and conferences should be held to develop skills pertaining to preparing, designing, and producing educational pictures and drawings in teaching Arabic for non-native speakers.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع توظيف الرسوم والصور في تعليم مفردات اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المعلمين والمتعلمين، وقد حدد الباحث مشكلة الدراسة في الإجابة عن الأسئلة الآتية:
- ما واقع توظيف الرسوم والصور في تعليم مفردات اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المعلمين؟
- ما واقع توظيف الرسوم والصور في تعليم مفردات اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المتعلمين؟
- هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية في واقع توظيف الرسوم والصور في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها بين وجهة نظر المعلمين والمتعلمين؟
- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في واقع توظيف الرسوم والصور من وجهة نظر المعلمين تعود للنوع والخبرة؟
- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في واقع توظيف الرسوم والصور من وجهة نظر المتعلمين تعود للنوع، والمستوى الدراسي؟
تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي اللغة العربية ومتعلميها في معاهد تعليم اللغة العربية الناطقين بغيرها في سلطنة عمان، في حين بلغ أفراد عينة الدراسة (۲۱) معلما بواقع (۱۲) معلما و (۹) معلمات، بينما بلغت عينة المتعلمين (۳۰) بواقع (۱۲) من الذكور و(۲۳) من الإناث.
وقد تبنت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي؛ للتعرف على واقع توظيف الصور والرسومات في تعليم المفردات العربية للناطقين بغيرها وتعلمها، وذلك بتحليل البيانات المجموعة من أفراد عينة هذه الدراسة. واستخدمت الدراسة استبانتين؛ للكشف عن هذا الواقع واحدة للمعلمين، وأخرى للمتعلمين وفق مقياس ليكرت الرباعي (موافق بدرجة كبيرة - موافق - غیر موافق -غير موافق بدرجة كبيرة) حيث تم عمل إجراءات الصدق والثبات، وكذلك معامل الاتساق الداخلي لكلتا الاستبانتين وقد بلغ معامل ألفا كرونباخ لثبات استبانة المعلمين 94. في حين بلغ معامل ألفا کرونباخ الاستبانة المتعلمين 97.
وجاءت نتائج الدراسة لتظهر ارتفاع مستوى توظيف الصور والرسومات التعليمية في تعليم المفردات العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المعلمين والمتعلمين، كما كشفت النتائج عن وجود علاقة قوية جدا بين وجهة نظر المعلمين والمتعلمين في واقع توظيف الصور والرسومات في تعليم المفردات العربية للناطقين بغيرها وفي تعلمها.
من جهة أخرى كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين المعلمين في واقع توظيف الصور والرسومات في تعليم المفردات العربية من وجهة نظرهم تعود لمتغير النوع، في حين توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعود لمتغير الخبرة التدريسية لصالح ذوي الخبرة 10 سنوات وأكثر، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين المتعلمين في واقع توظيف الصور والرسومات في تعلم المفردات العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظرهم تعود لمتغير النوع والمستوى الدراسي.
وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها: مواصلة إعداد معلم اللغة العربية للناطقين بغيرها، وتأهيله بالمهارات والخبرات اللازمة في كيفية التعامل مع الصور التعليمية والرسومات واستخداماتها، ودمجها مع برامج إعداده؛ ليكتسب المهارات اللازمة لاستخدامها في المواقف التعليمية، وضرورة الاطلاع على تجارب إنتاج وإعداد وتصميم الرسومات والصور التعليمية المختصة بتعليم اللغات الأخرى للناطقين بغيرها، والإفادة منها، وإقامة الندوات والمؤتمرات وورشات العمل المختصة بآليات إعداد وتصميم وإنتاج الرسومات والصور التعليمية لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017