وثيقة

الإرشاد الأسري الهاتفي كأسلوب لمواجهة المشكلات الأسرية :‏‏دراسة ميدانية مطبقة على قسم الإرشاد الأسري الهاتفي في وزارة التنمية الإجتماعية، سلطنة عمان.

الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2016
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aims to explore the nature of telephone counselling as one of the modern methods in the field of family counselling in addition to the social characteristics of callers seeking this counselling service in terms of gender, educational attainment, geographic distribution, problem and other variables. The study also strives to connect these variables in order to identify the extent of the relation or influence between them. Moreover, the study seeks to illuminate the main difficulties facing counselors at the Oman MOSD in order to develop an adequate conception that better supports and helps energize the service. For this study, the researcher adopted the methodology of the Social Survey (GSS) for all cases recorded on the MOSD telephone family counselling system between May 2009 and end of December 2015, with 313 out of 334 cases studied, and 21 cases excluded for incomplete data on the system. As a study tool, the researcher relied on analyzing the content of the Division of Telephone Counselling's database and statistics. The researcher likewise used the interviewing manual for counselors to detect the difficulties they face. The study findings showed that females are more prone to seek out the service than males, and that the highest rate of calls comes in early in the week - on Sundays and Mondays - and gradually drops as the week progresses. The study fithermore revealed that the highest percentage of recorded cases were General Education Diploma holders at 48.6%, and marital problems were the most frequently raised issues (52.7%) compared to other problems which focused on illicit sexual relations, followed by poor family communication, and the waning of emotional connection. The principal problems when it comes to children under the age of 18 were aggressiveness, disobeying their parents, and concerns about their children's romantic relationships. Statistical testing showed a correlation between gender and problems. Indeed, females were more frequent callers than males, and their problems centered on specific issues that were different from their male counterparts. The study highlighted some administrative, technical and professional difficulties experienced by MOSD counsellors, most importantly the shortage in specialized and qualified professionals and the lack of training programs. The study concluded with several recommendations, including expanding the provision of family counselling services across Omani governorates, recruiting staff who are 1) specialized and 2) qualified; ensuring appropriate specialized training based on the chief problems received by the Department in general and the Division of Telephone Counselling in particular, in addition to creating the right space for the provision of family counselling services in all Omani governorates.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على طبيعة الإرشاد الأسري الهاتفي كأسلوب من الأساليب الحديثة في مجال الإرشاد الأسري، وكذلك الخصائص الاجتماعية للمتصلين من المسترشدين طالبي هذه الخدمة من ناحية الجنس، والحالة التعليمية، والتوزيع الجغرافي، والمشكلة، وغيرها من المتغيرات ، كما تهدف الدراسة إلى الربط بين المتغيرات للتعرف على مدى العلاقة أو التأثير بين هذه المتغيرات بعضها ببعض، إلى جانب أن الدراسة تهدف إلى التعرف على أهم الصعوبات التي تواجه الأخصائيين العاملين على تقديم هذه الخدمة في وزارة التنمية الاجتماعية في سلطنة عمان، ثم الوصول إلى تصور مناسب يدعم ويعمل على تفعيل هذه الخدمة بشكل أكبر . وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة منهج المسح الاجتماعي الشامل لجميع الحالات المقيدة في نظام الإرشاد الأسري الهاتفي في وزارة التنمية الاجتماعية منذ شهر مايو ۲۰۰۹ وحتى نهاية ديسمبر ۲۰۱۵م؛ حيث بلغ عدد الحالات (۳۱۳) من أصل (334)؛ حيث تم استبعاد (۲۱) حالة لعدم استكمال بياناتها في النظام، وقد اعتمد الباحث في أداة الدراسة على تحليل المضمون لقاعدة البيانات الخاصة بقسم الإرشاد الأسري الهاتفي والإحصاءات الصادرة منه، كما استخدم الباحث دليل المقابلة للأخصائيين العاملين على تقديم الخدمة التعرف على الصعوبات التي تواجههم، وأظهرت نتائج الدراسة أن الإناث أكثر إقبالا على طلب الخدمة من الذكور، وأن النسبة الأكبر من الاتصالات كانت ترد في بداية الأسبوع الأيام الأحد والاثنين وتقل تدريجيا لباقي الأيام تسلسلا، كما أظهرت الدراسة أن النسبة الأكبر من الحالات المقيدة هم من حملة الدبلوم العام بنسبة بلغت (48, 6 %)، وتعتبر المشكلات الزوجية هي الأكثر تكرارا مقارنة بالمشكلات الأخرى؛ حيث بلغت نسبتها (۵۲٫۷%)، وكانت أهمها تتركز حول العلاقات المحرمة ثم ضعف الحوار الأسري ثم فتور العاطفة، أما أهم المشكلات الخاصة بالأبناء أقل من 18 عاما في العدوانية، وعصيان أوامر الوالدين، والعلاقات العاطفية لأحد الأبناء، كما تبين من خلال الاختبارات الإحصائية وجود علاقة بين النوع الاجتماعي والمشكلة؛ حيث إن الإناث هن الأكثر تكرارا من الذكور وتتركز مشكلاتهن في جوانب معينة تختلف عن الذكور ، كما أظهرت الدراسة بعض الصعوبات الإدارية والفنية والمهنية التي يواجهها العاملون على تقديم الخدمة في وزارة التنمية الاجتماعية، ولعل أبرزها قلة الكادر المتخصص والمؤهل وكذلك قلة البرامج التدريبية، وخرجت الدراسة بعدد من المقترحات منها التوسع في توفير خدمات الإرشاد الأسري على محافظات السلطنة وتوفير الكادر المتخصص أولا، والمؤهل ثانيا، وتوفير التدريب التخصصي المناسب وفقا لأهم المشكلات التي ترد إلى الدائرة بشكل عام وقسم الإرشاد الأسري الهاتفي بشكل خاص، بالإضافة إلى توفير بيئة مكانية مناسبة لتقديم خدمات الإرشاد الأسري في جميع محافظات السلطنة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الصالحى، بدر بن صالح بن سالم.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
المعمرية, جواهر بنت علي بن سيف.
جامعة السلطان قابوس.
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
العمرانية, نعمة بنت سعيد بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫آل سعيد, حوراء بنت فهيم بن محمد بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫العصفور،, لميعة بنت داود بن حمزة.‬
جامعة السلطان قابوس
2004
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫المغيرية،, أصيلة بنت جمعة بن حمود.
جامعة السلطان قابوس
2002