وثيقة
التنبؤ بمعتقدات الكفاءة الذاتية من خلال مهارات التفكير الناقد وأبعاد الذكاء العاطفي لمعلمي الحلقة الثانية في مدارس محافظة مسقط.
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
Predicting self-efficacy beliefs through critical thinking skills and
emotional intelligence dimensions for second cycle teachers in Muscat
Governorate schools
The current study aimed to identify the extent to which critical thinking skills and
the dimensions of emotional intelligence contribute to the prediction of teachers'
self-efficacy beliefs. The sample included 250 teachers. To achieve the purposes
of the study, the descriptive method was used. The participants responded to three
measures: The Self-Efficacy Scale (Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy, 2001)
adapted to the Omani environment (Aldhafri & Ambosaidi, 2012), the Watson
and Gleaser Critical Thinking Scale (WGCT-SF), and the Emotional Intelligence
Scale (Schutte et al., 1998) adapted to the Omani environment (Al Busaidi &
Aldhafri, 2017). The results of the study showed high levels of self-efficacy
beliefs, the dimensions of emotional intelligence, and the skill of evaluating
arguments in critical thinking. The results also showed gender differences in self efficacy beliefs and all dimensions of emotional intelligence except organizing
personal emotions favoring female teachers. There were no gender differences
in critical thinking skills except evaluating arguments favoring female teacher.
The results of multiple regression analysis showed that emotional intelligence
(particularly the subscale of organizing the emotions of others) positively
predicted self-efficacy beliefs; while critical thinking skills did not predict self efficacy beliefs.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية التعرف على مدى إسهام مهارات التفكير الناقد وأبعاد الذكاء العاطفي في التنبؤ بمعتقدات الكفاءة الذاتية للمعلمين؛ حيث تكونت عينة الدراسة من 250 معلماً ومعلمة، ولتحقيق أغراض الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وتطبيق ثلاثة مقاييس هي مقياس الكفاءة الذاتية (Tschannen- Moran & Woolfolk Hoy, 2001) المقنن على البيئة العمانية (الظفري وأمبوسعيدي، 2010) ومقياس التفكير الناقد لواطسون وجليسر النسخة القصيرة (WGCT-SF)، ومقياس الذكاء العاطفي (Schutte et al., 1998) المقنن على البيئة العمانية (البوسعيدي والظفري، 2017).
أظهرت نتائج الدراسة وجود مستويات مرتفعة في معتقدات الكفاءة الذاتية، وأبعاد الذكاء العاطفي، ومهارة تقويم الحجج في التفكير الناقد، كما أظهرت النتائج تفوق الإناث على الذكور في معتقدات الكفاءة الذاتية وأبعاد الذكاء العاطفي، وعدم وجود فروق بين الذكور والإناث في مهارات التفكير الناقد، كما أظهرت نتائج تحليل الانحدارالمتعدد، بأن الذكاء العاطفي (بعد تنظيم عواطف الآخرين)، يتنبأ بشكل موجب في معتقدات الكفاءة الذاتية، في حين أظهرت النتائج عدم قدرة مهارات التفكير الناقد في التنبؤ بمعتقدات الكفاءة الذاتية.
الكلمات المفتاحية: معتقدات الكفاءة الذاتية، التفكير الناقد، الذكاء العاطفي
أظهرت نتائج الدراسة وجود مستويات مرتفعة في معتقدات الكفاءة الذاتية، وأبعاد الذكاء العاطفي، ومهارة تقويم الحجج في التفكير الناقد، كما أظهرت النتائج تفوق الإناث على الذكور في معتقدات الكفاءة الذاتية وأبعاد الذكاء العاطفي، وعدم وجود فروق بين الذكور والإناث في مهارات التفكير الناقد، كما أظهرت نتائج تحليل الانحدارالمتعدد، بأن الذكاء العاطفي (بعد تنظيم عواطف الآخرين)، يتنبأ بشكل موجب في معتقدات الكفاءة الذاتية، في حين أظهرت النتائج عدم قدرة مهارات التفكير الناقد في التنبؤ بمعتقدات الكفاءة الذاتية.
الكلمات المفتاحية: معتقدات الكفاءة الذاتية، التفكير الناقد، الذكاء العاطفي
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية