وثيقة
مستوى مهارات التفكير الناقد لدى معلمي الفيزياء في محافظتَي مسقط والداخلية في سلطنة عمان ودرجة ممارستهم لها.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The level of critical thinking skills and the degree of practicing them among physics teachers in the Governorates of Muscat and Al-Dakhiliyah in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2025
اللغة
اللغة العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to measure the level of critical thinking skills and the degree of Practicing Them Among Physics Teachers in the Governorates of Muscat and Al-Dakhiliyah in the Sultanate of Oman. The descriptive methods were employed, and the study sample was selected using a random cluster sampling method. It consisted of (475) teachers applying to the critical thinking skills test and (48) teachers as a sample to apply the classroom observation card .The study reached several findings, the most notable of which is that the level of critical thinking skills among physics teachers was below the educationally acceptable level, while their degree of practicing critical thinking skills was above the educationally acceptable level. The results also revealed statistically significant differences in the level of critical thinking skills among physics teachers in most skills due to the gender variable, favoring females, as well as due to the educational governorate variable, favoring Muscat governorate in the skills of evaluation and deduction. However, no statistically significant differences were observed in the skills of analysis, inference, and extrapolation. The results further indicated the presence of statistically significant differences at the level of significance (n=0.05) in some critical thinking skills based on the variable of years of experience. These differences favored teachers with 1-10 years of experience in the skills of analysis and deduction, and teachers with more than 30 years of experience in the skill of evaluation. The study recommended the importance of training educational supervisors to utilize diagnostic assessment tools to monitor the level of teachers' application of critical thinking skills in the classroom and to provide constructive and sustainable feedback to teachers regarding their practices in teaching critical thinking.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى قياس مستوى مهارات التفكير الناقد ودرجة ممارستها لدى معلمي الفيزياء في محافظتَيْ مسقط والداخلية في سلطنة عُمان. تم استخدام المنهج الوصفي، وتكونت عينة هذه الدراسة التي تم اختيارها بطريقة عشوائية عنقودية من (475) معلِّمًا ومعلمةً لتطبيق اختبار مهارات التفكير الناقد؛ بينما تكونت من (48) معلِّمًا ومعلمةً عينةً لتطبيق بطاقة الملاحظة الصفية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمُّها أنَّ مستوى مهارات التفكير الناقد لدى معلمي الفيزياء دون المستوى المقبول تربويًّا، بينما أظهرت درجة ممارسة معلمي الفيزياء لمهارات التفكير الناقد فوق المستوى المقبول تربويًّا، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى مهارات التفكير الناقد لدى معلمي الفيزياء في معظم المهارات يُعْزَى لمتغير الجنس لصالح الإناث، كذلك لمتغير المحافظة التعليمية لصالح محافظة مسقط في مهارتَيِ التقويم والاستنتاج؛ بينما لم تظهر فروق دالة إحصائيًّا في مهارات التحليل، والاستدلال، والاستقراء. وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى الدلالة (=0.05) في بعض مهارات التفكير الناقد الأساسية تبعًا لمتغير سنوات الخبرة. وجاءت الفروق لصالح المعلمين ذوي الخبرة من (1-10 سنوات) في مهارتَيِ التحليل والاستنتاج، وجاءت الفروق أيضًا لصالح المعلمين ذوي الخبرة التي تزيد عن 30 سنة في مهارة التقويم. وأوصت هذه الدراسة بأهمية تدريب المشرفين التربويين على استخدام أدوات تقييم تشخيصية لمتابعة مستوى تطبيق المعلمين لمهارات التفكير الناقد في الصف، وتقديم تغذية راجعة بنَّاءة مستدامة للمعلمين في ممارساتهم في تدريس التفكير الناقد.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية