وثيقة
أسباب مقاومة برامج التطوير التربوي لدى المديرين و مساعديهم بمدارس التعليم الأساسي (۰-۱۰) بسلطنة عمان.
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2012
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to identify the causes of resistance to the the developmental programs by basic education schools' principals and their assistants initiated in cycle 2 schools in Oman. To achieve the objectives of the study the
descriptive approach is used through the analysis of educational literature that is related to the causes of resistance to programs in the educational development of the study. In addition a questionnaire has also been developed. It consi (39) statements included four domains: communication between the members of the development, organizational readiness for the implementation of developmental programs in the school's environment, the schools' principals' attitudes toward importance of development and the effects of the application of the development programs. This study sample included 677 schools' principals. This current study has been applied in seven educational governorates, (the governorate of Muscat, AI Batina North, Al Batina South, Al Sharqia North, Al Sharqia South, Al Dakhilia and Al Dahera) The study revised the following findings:
Generally the schools' principals and their assistants in the Sultanate of Oman are extremely resisting the educational development programs, as a
result of poor communication between people who are involved in the development and the weakness of organizational readiness, while they are resisting them moderately due to their opinions of the importance of educational development and the effects of the application of developmental programs.
There is no statistically significant differences at the level (a = 0.05) in all axes of the study due to the variable of the gender, There are no statistically significant differences in all domains of the study due to the variable of experience in school administration except the domain of "communication between the members of the development", There are no differences for the total domains of the study attributed to the school's district except the schools' principles' attitudes of the importance of the study.
There are no statistically differences at the level of (0,05=a) except the domain of schools' principles' attitudes of the importance of the study.
The current study suggests the following: -Create confidence between those who are responsible for development and basic schools' principles and their assistance in Sultanate of Oman. The necessity of applying educational strategy for any development project that is suggested by the ministry to clarify its goals. Involve schools' principles while planning and preparing any development program.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أسباب مقاومة برامج التطوير التربوي لدى المديرين ومساعديهم بمدارس التعليم الأساسي (۰-۱۰) بسلطنة عمان. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استبانة تكونت من (۳۹) عبارة مقسمة إلى أربعة محاور: أسباب تتعلق بالإتصال بين أطراف التطوير ،أسباب تتعلق بالاستعداد التنظيمي التنفيذ البرامج التطويرية ،أسباب تتعلق بموقف مديري المدارس من التطوير، أسباب تتعلق بأثار تطبيق البرامج التطويرية. وتألفت عينة الدراسة من ۹۷۷ مدير ومديرة ومساعد ومساعدة وقد تم تطبيق الدراسة في سبع محافظات تعليمية هي:- مسقط شمال الباطنة جنوب الباطنة شمال الشرقية ، جنوب الشرقية والداخلية ،الظاهرة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: . إن مديري المدارس ومساعديهم بسلطنة عمان يقاومون برامج التطوير التربوي بدرجة كبيرة بسبب ضعف الاتصال بين أطراف التطوير وضعف الاستعداد التنظيمي، بينما يقاومون برامج التطوير التربوي بدرجة متوسطة بسبب موقفهم من التطوير وأثار تطبيق البرامج التطويرية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a=۰٫۰۵). في جميع محاور الدراسة وفي مجموعها تعزي لمتغير النوع. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمجموع محاور الدراسة تعزي لمتغير الخبرة في الإدارة المدرسية، فيما عدا محور (الأسباب المتعلقة بالاتصال بين أطراف التطوير) لصالح الأفراد ذوي الخبرة القصيرة والمتوسطة مقابل الأفراد ذوي الخبرة الطويلة . - لا توجد فروق لمجموع محاور الدراسة تعزي لمتغير المحافظة التعليمية، فيما عدا محور الأسباب المتعلقة بموقف مديري المدارس من التطوير" لصالح الأفراد من منطقة شمال الشرقية والظاهرة مقابل منطقة الداخلية ولصالح الأفراد من منطقة الظاهرة مقابل الأفراد من منطقة جنوب الشرقية شمال الباطنة ، وتوجد فروق أيضا لصالح الأفراد من منطقة جنوب الباطنة مقابل الأفراد من منطقة الظاهرة .
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a=۰٫۰۵). تعزي لمتغير الوظيفة في مجموع محاور الدراسة فيما عدا محور الأسباب المتعلقة بموقف مديري المدارس من التطوير ولصالح فئة مساعدي المديرين . وقد أوصت الدراسة بما يلي : - بناء الثقة والانفتاح بين القائمين على البرامج التطويرية ومديري مدارس التعليم الأساسي ومساعديهم بسلطنة عمان. - ضرورة تبني استرايجية تثقيفية معينة بشأن أي مشروع تطوير تقترحه الوزارة لبيان الأهداف المرجوة منه. - العمل على إشراك مديري المدارس عند التخطيط والإعداد لأي برنامج تطويري.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a=۰٫۰۵). تعزي لمتغير الوظيفة في مجموع محاور الدراسة فيما عدا محور الأسباب المتعلقة بموقف مديري المدارس من التطوير ولصالح فئة مساعدي المديرين . وقد أوصت الدراسة بما يلي : - بناء الثقة والانفتاح بين القائمين على البرامج التطويرية ومديري مدارس التعليم الأساسي ومساعديهم بسلطنة عمان. - ضرورة تبني استرايجية تثقيفية معينة بشأن أي مشروع تطوير تقترحه الوزارة لبيان الأهداف المرجوة منه. - العمل على إشراك مديري المدارس عند التخطيط والإعداد لأي برنامج تطويري.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية