وثيقة

‫أثر استخدام استراتيجية العلاج البنائي في تدريس التاريخ على التحصيل الفوري و المؤجل لدى طلبة الصف العاشر‬

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2006
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at detemining the effect of using the formative remedial strategy in teaching history on the instant and delayed achievemnet of 10th grade students in the Islamic Sciences Institutes. The study sample was made of 60 students of 10th garde at Muscat Institute for Islamic Sciences. The sample was divided randomly into two groups: the experimental group (30) students who were taught by using formative strategy and a controlled group (30) students who were taught by the traditonal teaching method. All students in both groups were given an achievment test at the end of the experiment which lasted for 8 weeks. The same test was implemented again on all students after 3 weeks of the experiment's application to check the achievement result in Histroy teaching. Results were analysed by using 'T-test' for two independent groups to check the remedy over the variables (instant and delayed) achievement in order to measure the performance of both groups (experimental and controlled) in the final achievment test. The results showed significant differences at the level of (0.05) between the average of both groups (experimental and controlled) in the final achievment test (instant and delayed) in favour of the experimental group. Due to these results, the reseacher recommends the using of formative remedial strategy in the teaching process because of its advantageous impact in raising students' achievement.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام استراتيجية العلاج البنائي في تدريس التاريخ على التحصيل الفوري والمؤجل لدى طلبة الصف العاشر بمعاهد العلوم الإسلامية. حيث تكونت عينة الدراسة من (60) طالبا من طلاب الصف العاشر بمعهد العلوم الإسلامية بمسقط، تم تقسيمهم بطريقة عشوائية إلى مجموعتين: تجريبية وعدد أفرادها (۳۰) طالبا درست باستخدام إستراتيجية العلاج البنائي، ومجموعة ضابطة وعدد أفرادها (۳۰) طالبا درست بالطريقة التقليدية وطق اختبار تحصيلي على جميع أفراد العينة بعد الانتهاء من تطبيق التجربة مباشرة والتي استغرقت (۸) أسابيع، كما طبق نفس الاختبار على جميع العينة بعد نهاية التجربة بثلاثة أسابيع لمعرفة بقاء أثر التعلم. بعدها حللت النتائج باستخدام اختبار "ت" لمجموعتين مستقلتين، لدراسة أثر المعالجة على المتغيرات التابعة (التحصيل الفوري، والتحصيل المؤجل). وذلك من أجل قياس الفروق بين أداء المجموعتين التجريبية والضابطة، في اختباري التحصيل النهائي الفوري والمؤجل. أظهرت النتائج فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (۰٫۰۰) بين متوسطي أداء المجموعتين التجريبية والضابطة في كل من اختبار التحصيل النهائي الفوري والمؤجل ولصالح المجموعة التجريبية. وبناء على هذه النتيجة أوصى الباحث بضرورة استخدام إستراتيجية العلاج البنائي في التدريس، لما لها من أثر إيجابي في رفع تحصيل الطلاب.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
الرواحي، علي بن سليمان.
جريدة عمان.
2024-11-28
مقالات الدوريات
0
0
الإدريسي, مزوار.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017