وثيقة

أثر استخدام استراتيجية (K.W.L) في تحصيل طالبات الصف التاسع الأساسي في التربية الإسلامية بسلطنة عمان

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed at finding out the impact of the use of the (K.W.L) strategy in the achievement of the ninth grade students in Islamic Education. The researcher followed the semi-empirical approach on the sample of 66 students from the ninth grade students in Muscat Governorate in Oman, The study consisted of two groups: Aisha Bint Abdullah Al Rasabiya (5-9), 32 students, and a group of students from Asilah Bent Qais Al Busaidiya School (5-9). In order to achieve the objectives of the study, the researcher formulated the fifth unit of the book of Islamic Education for the ninth grade, according to the strategy of (K.W.L), and prepared a test of collectivity, consisting of (20) of the type of choice of multiple, has been verified its validity and stability. In order to achieve the objectives of the study, the researcher formulated the fifth unit of the book of Islamic Education for the ninth grade, according to the strategy of (K.W.L), and prepared a test of collectivity, consisting of (20) of the type of choice of multiple, has been verified its validity and stability. The test was applied to the students of the experimental and control groups to ascertain the equivalence of the two groups in the test. The researcher used the T-test to measure the differences between the mean scores of the experimental and control groups. The result was that there were no statistically significant differences between the two groups After the study was completed, the experimental test was returned to the experimental and control groups. The results resulted in: 1. There were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average scores of the experimental group and the control group in the post-application and for the benefit of the experimental group. 2. There were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the tribal and post-application of the mean scores of the experimental group students in the achievement test, and for the post-secondary application. In light of the results of the study, the researcher recommended that all teachers and teachers of Islamic education be interested in using the (K.W.L) strategy in the teaching of Islamic education because it has a positi educational achievement of students and the need to develop Islamic education curricula and to prepare them to be consistent with the methods and strategies of modern teaching derived of the psychological theories that focus on the role of the learner and make it the focus of educational learning, including the strategy of (K.W.L).
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى معرفة "أثر استخدام استراتيجية ( K. W . L ) في تحصيل طالبات الصف التاسع الأساسي في مادة التربية الإسلامية"، وقد اتبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي على عينة الدراسة المكونة من (66) طالبة من طالبات الصف التاسع الأساسي بمحافظة مسقط بسلطنة عمان، حيث تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية من مدرسة عائشة بنت عبدالله الراسبية للتعليم الأساسي (5-9) وعددها (32) طالبة، والمجموعة الضابطة من مدرسة أصيلة بنت قيس البوسعيدية للتعليم الأساسي (5-9) وعددها (34) طالبة.
ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد دليل معلم في الوحدة الخامسة من كتاب التربية الإسلامية، للصف التاسع الأساسي، وفق استراتيجية ( K. W . L )، كما أعدت اختبارا تحصيليا، يتكون من (20) سؤالا، من نوع الاختيار من متعدد، وقد تم التأكد من صدقه وثباته. تم تطبيق الاختبار التحصيلي القبلي على طالبات مجموعتي الدراسة التجريبية والضابطة، للتأكد من تكافؤ المجموعتين في الاختبار، حيث استخدمت الباحثة اختبار (ت) ( T- test) لقياس الفروق بين متوسطات درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة فكانت النتيجة عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين في الاختبار، وبعد الانتهاء من تطبيق الدراسة تم إعادة الاختبار التحصيلي على المجموعتين التجريبية والضابطة وقد أسفرت النتائج عن الآتي:
1. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0. 05 = a) بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي، ولصالح المجموعة التجريبية.
۲. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0. 05 = a) بين التطبيق القبلي والبعدي المتوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية في الاختبار التحصيلي، ولصالح التطبيق البعدي.
وفي ضوء ما أسفرت عنه الدراسة من نتائج أوصت بضرورة استخدام معلمي ومعلمات التربية الإسلامية استراتيجية ( K. W . L ) في تدريس التربية الإسلامية؛ لما لها من أثر إيجابي في تحسين التحصيل الدراسي لدى الطالبات، وضرورة تطوير مناهج التربية الإسلامية وبرامج التدريب والإنماء المهني لتكون منسجمة مع طرق واستراتيجيات التدريس الحديثة المستمدة من النظريات النفسية التي تركز على دور المتعلم وتجعله محورا للعملية التعليمية التعلمية، والتي من بينها استراتيجية ( K. W . L ).
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
مقالات الدوريات
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
السنيدية, ياسمين بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021