وثيقة

‫ضغوط العمل لدى مديري المدارس الثانوية بسلطنة عمان‬

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2001
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of this study is to identify the sources of job stress facing secondary school's principals in the Sultanate of Oman and whether there are significant statistical difference between means of job stress sources according to sex, age, and administrative experience. To achieve the objective of the study, the researcher analyzed the relevant literature review and developed a 90-item questionnaire, classified according to the following dimensions: job nature, work relationship, principal's role, principal's personal aspects, professional development and job satisfaction, work climate, administrative constraints and the school system. The validity and reliability of instrument used were ensured. The sample of the study consisted of 246 individuals, representing all the principals of secondary school in the sultanate of Oman. To answer the questions of the study, the researcher used means, SD's, Rank, T-test, one-way ANOVA and scheffe's test. The main findings of the field study were as follows: In the Sultanate of Oman, the most common sources of job stress experienced by principals of secondary school during their professional life, were, in descending order: sources related to job nature, administrative constrains, and lastly, professional development and job satisfaction. In all indicated dimensions, sources of job stress were highly rated among the secondary school principals in the Sultanate of Oman. 3. There were no significant difference at a = 0.05 between the means of job stress dimensions for secondary school principals in the Sultanate of Oman due to their sex.. There were however, significant difference at a= 0.05 between means of job stress dimensions for secondary school principals in the Sultanate of Oman due to their age and job experience. In the light of literature review and the findings of the field study, several recommendations are being suggested such as, initiation of various training courses and workshops for principals working at secondary school level, to develop, for instance, their anti-stress skills, time management and others. Further study should be conducted in order to investigate other sources of job stress at other levels of the educational system in the Sultanate of Oman, using other variables.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مصادر ضغوط العمل لدى مديري المدارس الثانوية بسلطنة عمان، مع تحديد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالية إحصائية بين المتوسطات الحسابية الأبعاد مصادر ضغوط العمل وفقا للجنس والعمر والخبرة الإدارية. ولتحقيق أهداف الدراسة الفرعية، قامت الباحثة بتحليل الأدبيات التربوية وعليها تم إعداد إستبانة تكونت من (۹۰) مفردة ، وتم التأكد من صدقها وثباتها . وقد صنفت مفردات الإستبانة طبقا للأبعاد التالية : طبيعة العمل، وعلاقات العمل، ودور المدير، والجوانب الشخصية للمدير، والتطور المهني والرضا الوظيفي، ومناخ العمل، القيود الإدارية ، وأخيرا النظام المدرسي. وقد تألفت عينة الدراسة من (۲۶۹) مدير مدرسة ثانوية من مختلف مناطق السلطنة. وللإجابة عن أسئلة الدراسة ، استخدمت الباحثة المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والرتبة، واختبار (ت) ( T - test) ، وتحليل التباين الأحادي
(ANOVA واختبار شافيه (Sheffe) للمقارنات البعدية . ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يلي : وجد في سلطنة عمان أن أكثر مصادر ضغوط العمل شيوعا والتي يتعرض لها مديري المدارس الثانوية خلال حياتهم المهنية هي المصادر المتعلقة بطبيعة العمل حيث جاءت في المرتبة الأولى عند ترتيب المتوسطات الحسابية لمصادر ضغوط العمل تنازليا وفقا لتقديرات أفراد عينة الدراسة تلتها مصادر ضغوط العمل المتعلقة بالقيود الإدارية ثم المصادر المرتبطة بالتطور المهني والرضا الوظيفي. ۲- توجد مصادر ضغوط عمل لدى مديري المدارس الثانوية بسلطنة عمان ذات تقديرات مرتفعة في جميع أبعاد الدراسة . 3- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( a = ۰٫۰۵) بين المتوسطات الحسابية الأبعاد مصادر ضغوط العمل لدى مديري المدارس الثانوية بسلطنة عمان تعزي لمتغير الجنس . 4- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( a = ۰٫۰۵ ) بين المتوسطات الحسابية لمصادر ضغوط العمل لدى مديري المدارس الثانوية بسلطنة عمان تعزي لكل من متغير العمر ومتغير الخبرة الإدارية . وفي ضوء تحليل الأدبيات التربوية لضغوط العمل ونتائج الدراسة الميدانية أوصت الدراسة بعدد من المقترحات من أهمها ضرورة إقامة دورات تدريبية وورش عمل لمديري المدارس الثانوية لتنمية مهارات الحد من ضغوط العمل، كذلك الاهتمام بإجراء دراسات أخرى حول مصادر ضغوط العمل لدى مديري المدارس في مراحل تعليمية مختلفة في السلطنة، مع الأخذ في الاعتبار متغيرات أخرى
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
9
2
الكلبانية, شيخة بنت سيف بن محمد.
جامعة صحار.
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018