وثيقة
درجة ممارسة مديرات مدارس الحلقة الأولى بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان أدوارهن في تفعيل الشراكة بين المدرسة والأسرة.
المساهمون
عناوين أخرى
Practicing Degree of First Cycle Head Mastres of Their Roles in Activating Partnership Between School and Family
الناشر
مجلة إيجهار للعلوم الإنسانية والتربوية.
ميلادي
2021-12
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The target of this study is to identify the degree to which school principals in the first cycle of the North Al Batinah governorate practiced their roles in implementing the partnership between the school and student families, and whether there were statistically significant differences between the averages of the chosen sample participants in this subject and weather if there is a major role played by the amount of experience of each individual.
The study sample consisted of 244 female teachers from the first field in the governorate, who constituted 17.2% from the total 1422 female teachers. A questionnaire consisting of 30 items was used, divided into 3 sections (cultural field, educational field, and the social field).
In order to ensure the validity and reliability of the tool, it was applied to 30 teachers outside the sample under study, as the percentage of stability was according to the Cronbach Alpha coefficient .976 At the end and after analyzing the data, the partnership between the school and the family showed a high degree of partnership commitment, and the results indicated statistically there was no significant differences between the averages of the sample members for the degree of participation of school principals partnership between the school and the family which was due to the years of experience of the individuals.
The study recommended the necessity of adopting a program to exchange visits between the principals of the first cycle schools and their counterparts in the rest of the educational governorates in order to benefit from their high experience in activating the partnership between the school and the students families, it also recommended that the media should play a role in broadcasting and publishing some programs that enhances the culture of partnership between the school and the families, and to also include a special field for activating the partnership between the school and the family in the school's annual plan and programs. In addition, it also recommended creating an electronic educational platforms for students to help the guardian to follow up on all what is presented to the student, so that the principals are able to face and keep pace with any upcoming new challenges.
برعاية
جامعة صحار ووزارة التربية والتعليم
المجموعة
zcustom_txt_2
العجمي، محمد صالح، والمقبالية، فاطمة علي (2021). درجة ممارسة مديرات مدارس الحلقة الأولى بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان أدوارهن في تفعيل الشراكة بين المدرسة والأسرة. مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية : اسطنبول، تركيا، 3 (6)، 41-61.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة ممارسة مديرات مدارس الحلقة الأولى بمحافظة شمال الباطنة أدوارهن في تفعيل الشراكة بين المدرسة والأسرة، والكشف عما إذا كانت توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة ممارسة مديرات مدارس الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة أدوارهن في تفعيل الشراكة بين المدرسة والأسرة يعزى إلى متغير سنوات الخبرة. حيث تكونت عينة الدراسة من 244 معلمة من معلمات المجال الأول بالمحافظة، التي شكلت ما نسبته 17.2% من المجتمع الأصلي البالغ عددهم 1422 معلمة. حيث تم استخدام استبانة مكونة من30 فقرة، موزعة على 3 مجالات (المجال الثقافي، المجال التعليمي، والمجال الاجتماعي). وللتأكد من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على 30 معلمة من خارج عينة الدراسة، حيث بلغت نسبة الثبات وفق معامل ألفا كرونباخ .976 ، وبعد جمع البيانات وتحليلها للإجابة عن أسئلة الدراسة أشارت نتائج الدراسة إلى أن درجة ممارسة مديرات مدارس الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة أدوارهن في تفعيل الشراكة بين المدرسة والأسرة جاءت بدرجة عالية. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة لدرجة ممارسة مديرات مدارس الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة أدوارهن في تفعيل الشراكة بين المدرسة والأسرة يعزى إلى متغير سنوات الخبرة. وأوصت الدراسة بضرورة تبني برنامجًا لتبادل الزيارات بين مديرات مدارس الحلقة الأولى وبين نظيراتهن في بقية المحافظات التعليمية؛ للإفادة من خبراتهن العالية في تفعيل الشراكة بين المدرسة والأسرة، كما أوصت بإشراك وسائل الإعلام في بث بعض البرامج التي تعزز ثقافة الشراكة بين المدرسة والأسرة ونشرها، وأيضا بإدراج مجال خاص بتفعيل الشراكة بين المدرسة والأسرة في الخطة السنوية للمدرسة وبرامجها، وإنشاء منصات تعليمية إلكترونية للطلبة؛ لمساعدة ولي الأمر على متابعة كل ما يتم تقديمه للطالب، لتكون المديرات قادرات على مواجهة أي تحديات متجددة ومواكبتها.
قالب العنصر
مقالات الدوريات