وثيقة
درجة توظيف معلمات المجال الأول لمبادئ النظرية البنائية في تدريس الأنماط اللغوية ومعوقات توظيفها.
عناوين أخرى
The degree of employment of female teachers in the first field of the principles of constructivist theory in teaching linguistic patterns and the obstacles to their employment
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The present descriptive study aimed to investigate the find out the degree
to which the teachers of the first field employ the principles of constructivist
theory in teaching linguistic patterns and the obstacles to their employment.
To achieve the aim of the study, the researcher prepared two instruments :
the observation card, which consisted of (28) teaching practices that measure the
degree of employing the principles of constructivist theory in teaching linguistic
patterns and a questionnaire, the first part of which consisted of (28) teaching
practices, and the second part aimed at knowing the obstacles to employing the
principles of constructivist theory in teaching language patterns, and it contained
(22) obstacles, and their validity and reliability were confirmed, and the stability
coefficient of the observation card reached (88.0) according to the Cronbach's
alpha coefficient and (96.0) according to the Pearson's coefficient. And the
questionnaire reached its stability value (80.0) according to the Cronbach's alpha
coefficient.
The results of the study showed that the teaching practices of the principles
of constructivist theory in teaching linguistic patterns ranged between a high and
a very high degree, and that the obstacles faced by the teachers of the first field
in employing the principles of constructivist theory came to a medium degree,
and the results of the study showed that there are statistically significant
differences. It is attributed to the variable of experience in favor of (10) years and
above. Accordingly, the study recommended the formation of a specialized
committee from the Ministry of Education to study the obstacles facing the
teachers of the first field in employing the principles of constructivist theory, and
based on that, it suggested conducting studies, including analyzing the content of
Arabic language curricula activities according to the principles of constructivist
theory.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة درجة توظيف معلمات المجال األول لمبادئ النظرية البنائية في
تدريس األنماط اللغوية ومعوقات توظيفها، ولتحقيق هدف الدراسة؛ أعدت الباحثة أداتين: بطاقة مالحظة
مكونة من )28( ممارسة تدريسية؛ لقياس درجة توظيف مبادئ النظرية البنائية في تدريس األنماط اللغوية،
واستبانة ضمت قسمين، تكون قسمها األول من )28( ممارسة تدريسية لقياس درجة توظيف مبادئ النظرية
ً البنائية في تدريس األنماط اللغوية، وقسمها الثاني ضم )22 ا
( معوق ، وقد تحققت الباحثة من صدق األداتين
وثباتهما، فقد بلغ معامل الثبات لبطاقة المالحظة وفق معامل ألفا كرونباخ )88.0( و)96.0( وفق معامل
بيرسون، أما االستبانة فقد بلغت قيمة ثباتها وفق معامل ألفا كرونباخ )80.0(.
وأظهرت نتائج الدراسة أن الممارسات التدريسية لمبادئ النظر ية البنائية في تدريس األنماط اللغوية،
ا، وأن المعوقات التي تواجهها معلمات المجال األول في توظيف
ً
ت اروحت بين درجة مرتفعة ومرتفعة جد
مبادئ النظرية البنائية جاءت بدرجة متوسطة، كما أظهرت نتائج الد ارسة وجود فروق ذات داللة إحصائية
ُ
تعزى إلى متغير الخبرة لصالح )10( سنوات فأعلى، وبناء على ذلك أوصت الدراسة بتشكيل لجنة مختصة
من وزارة التربية والتعليم تعنى بدراسة المعوقات التي تواجه معلمات المجال األول في توظيف مبادئ
النظرية البنائية، واقترحت إجراء دراسات في تحليل محتوى أنشطة مناهج اللغة العربية وفق مبادئ النظرية
البنائية.
تدريس األنماط اللغوية ومعوقات توظيفها، ولتحقيق هدف الدراسة؛ أعدت الباحثة أداتين: بطاقة مالحظة
مكونة من )28( ممارسة تدريسية؛ لقياس درجة توظيف مبادئ النظرية البنائية في تدريس األنماط اللغوية،
واستبانة ضمت قسمين، تكون قسمها األول من )28( ممارسة تدريسية لقياس درجة توظيف مبادئ النظرية
ً البنائية في تدريس األنماط اللغوية، وقسمها الثاني ضم )22 ا
( معوق ، وقد تحققت الباحثة من صدق األداتين
وثباتهما، فقد بلغ معامل الثبات لبطاقة المالحظة وفق معامل ألفا كرونباخ )88.0( و)96.0( وفق معامل
بيرسون، أما االستبانة فقد بلغت قيمة ثباتها وفق معامل ألفا كرونباخ )80.0(.
وأظهرت نتائج الدراسة أن الممارسات التدريسية لمبادئ النظر ية البنائية في تدريس األنماط اللغوية،
ا، وأن المعوقات التي تواجهها معلمات المجال األول في توظيف
ً
ت اروحت بين درجة مرتفعة ومرتفعة جد
مبادئ النظرية البنائية جاءت بدرجة متوسطة، كما أظهرت نتائج الد ارسة وجود فروق ذات داللة إحصائية
ُ
تعزى إلى متغير الخبرة لصالح )10( سنوات فأعلى، وبناء على ذلك أوصت الدراسة بتشكيل لجنة مختصة
من وزارة التربية والتعليم تعنى بدراسة المعوقات التي تواجه معلمات المجال األول في توظيف مبادئ
النظرية البنائية، واقترحت إجراء دراسات في تحليل محتوى أنشطة مناهج اللغة العربية وفق مبادئ النظرية
البنائية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية