وثيقة

دور مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان في ممارسة المسؤولية الاجتماعية في ضوء مبادئ الأيزو 26000

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The Role of Higher Educational Institutions in the Sultanate of Oman in Practicing Social Responsibility in Light of Principles of ISO 26000 The primary objective of this study is to examine the role of some institutions of higher education in the Sultanate of Oman in practicing the social responsibility according to the principles of ISO 26000 as perceived by a sample of (310) managers from these institutions. For this purpose, a questionnaire was composed of thirty-two statements spread over seven axes. The study results showed that the role of Omani higher education institutions in practicing the role of social responsibility is high in the axes of 'accountability', 'the transparency', 'respect for the rule of law' and 'respect for : international norms of behavior'. In contrary, this role is average in the axes of 'the ethical behavior', 'respect for the interests of interested parties' and "human rights'. Moreover, the results indicated that there were no statistically significant differences, at the level of significance (0.05) between the responses of the sample due to the variable 'type of institution and the variable 'level of the institution'. On the other hand, the results showed that there were a presence of statistically significant differences at the level of significance (0.05) due to the variable 'Job Title' in favor of 'the highest job titles'. One of the most important recommendations of the study is that the institutions of higher education establish control entities. Their mission is to make sure of the validity of the information that is provided before it takes any legal action. The higher education institutions also participates with the individuals in making decisions by finding their representatives, who are elected democratically to attend meetings held by institutions of higher education.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى استطلاع رأي عينة من الإداريين في بعض مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان، حول دور هذه المؤسسات في ممارسة المسؤولية الاجتماعية في ضوء مبادئ الأيزو ۲۹۰۰۰، لهذا الغرض تم تطبيق استبانة مكونة من أثنان وثلاثون عبارة موزعة على سبعة محاور، وقد تكونت عينة الدراسة من (۳۱۰) إداري يعملون في هذه المؤسسات. وأظهرت نتائج الدراسة أن دور مؤسسات التعليم العالي في ممارسة مسؤوليتها الاجتماعية وفق تقديرات
عينة الدراسة بدرجة مرتفعة في محور القابلية للمساءلة، ومحور الشفافية، ومحور احترام سيادة القانون، ومحور احترام المعايير الدولية للسلوك، وكان هذا الدور بدرجة متوسطة في محور السلوك الأخلاقي، ومحور احترام مصالح الأطراف المعنية، ومحور حقوق الإنسان. كما دلت النتائج على عدم وجود فروق دالة إحصائيا، عند مستوى دلالة (۰٫۰۵) بين إجابات أفراد العينة تعزي لمتغير نوع المؤسسة، ومتغير مستوى المؤسسة، بينما أظهرت الدراسة من جهة أخرى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0. 05) في تقديرات عينة الدراسة تعزي لمتغير المسمى الوظيفي لصالح المسميات الوظيفية الأعلى. ومن أهم التوصيات التي توصلت لها الدراسة أن توضع مؤسسات التعليم العالي جهات رقابية، مهمتها التأكد من مدى صحة المعلومات التي يتم تزويدها بها قبل أن تقوم باتخاذ أي إجراء قانوني. وأن تشارك مؤسسات التعليم العالي أفرادها في اتخاذ قراراتها، وذلك من خلال إيجاد ممثلين عنهم، يتم انتخابهم ديمقراطيا لحضور الاجتماعات التي تعقدها مؤسسات التعليم العالي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
السيد, رضوان.
وزارة الأوقاف و الشوؤن الدينية
2005
الرسائل والأطروحات الجامعية
8
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017