وثيقة
فاعلية إدارة الوقت من وجهة نظر مديري المدارس بمحافظتي الباطنة شمال وجنوب بسلطنة عمان.
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2015
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aims to identify the effective time management with school principals in Al Batinah North and Al Batinah South Governorates in the Sultanate of Oman. It also aims to investigate the effect of the study variables, gender, job title, educational qualification and years of experience of the study participants regarding the effective time management with school principals.
The study sample consists of (232) principals, and it uses a questionnaire consisting of (6) areas. After reliability and validity were approved, the reliability coefficient was (96.0).
The study found that the effective time management with the school principals at Al Batinah North and Al Batinah South Governorates according to the sample of the study was among the middle range. It also showed that the effective time management for planning ranged between medium and few. Sstatistically significant differences were found at the level of (0.05) between the study sample in the levels of experience concerning the efficiency in time management. The study also showed the presence of sstatistically significant differences at the level of (0.05) according to the Gender variable for females. The study indicated that there were statistically significant differences at the level of (0.05) according to the educational qualification variable for those who have a qualification higher than bachelor.
The recommendations focus on in-service training workshops for principals to develop their skills in time management and the development of awareness among school principals, as well as employees, of the importance of time management.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى فاعلية إدارة الوقت من وجهة نظر مديري المدارس بمحافظتي الباطنة شمال وجنوب بسلطنة عمان. وكذلك هدفت إلى معرفة أثر متغيرات الدراسة، والنوع الاجتماعي، والمسمى الوظيفي، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة في تقديرات أفراد الدراسة حول درجة فاعلية إدارة الوقت لدى مديري المدارس. تكونت عينة الدراسة من ( 232) مديرا ومديرة، واشتملت الدراسة على استبانة مكونة من (90) فقرة، (5) مجالات، وبعد التأكد من صدقها وثباتها بلغ معامل الثبات ( 96.0)، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أبرزها: أظهرت الدراسة أن فاعلية إدارة الوقت من وجهة مديري مدارس محافظتي الباطنة شمال وجنوب من وجهة نظر عينة الدراسة بالنسبة كانت ضمن الدرجة المتوسطة، كما يتضح أن فاعلية إدارة الوقت لدى عينة الدراسية بالنسبة للتخطيط تراوحت بين الدرجة المتوسطة والضعيفة، وبيت الدراسة أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين عينة الدراسة في مستويات الخبرة فيما يتعلق بفاعلية في إدارة الوقت. وأظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(0.05) في فاعلية إدارة الوقت وفقا لمتغير النوع لصالح الإناث وبينت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في فاعلية إدارة الوقت وفقا لمتغير المؤهل العلمي لصالح حملة المؤهلات الأعلى من البكالوريوس، وكانت أبرز التوصيات: إقامة برامج تدريبية تستهدف المديرين الذين على رأس العمل لتطوير قدراتهم فيما يتعلق بمهارة إدارة الوقت، قيام المشرفين الإداريين بالتركيز على تنمية قدرات مديري المدارس على إدارة الوقت، تنمية الوعي لدى مديري المدارس وكذلك العاملين فيها بأهمية إدارة الوقت، وضع دليل إرشادي لمديري المدارس حول طرائق التعامل مع الوقت وإدارته، تشجيع إدارة المدرسة على استخدام التقنية الحديثة في إدارة الكثير من المعاملات لتوفير الوقت.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية