وثيقة

فاعلية التدريس بالسبورة التفاعلية في تحصيل الإملاء وبقاء أثر تعلمه لدى طالبات الصف الثامن الأساسي.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2014
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the effectiveness of using the interactive whiteboard in the achievement and retention of spelling for grade eight students. To achieve this aim, the researcher prepared a guide for teaching spelling lessons to grade eight using the interactive whiteboard software (Activinspire). In addition, the researcher prepared an achievement test. Both the teaching guide and the test were judged by a group of specialists. According to the internal consistency coefficient alpha for "Cronbach's Alfa", the reliability of the test was (0.85). The study sample consisted of 62 students, divided into two groups; experimental group consisting of (32) student, studied dictation using the interactive whiteboard, and a control group included (30) students studied using the regular whiteboard. After teaching the lessons, both groups sat a spelling achievement test. The test was repeated after three weeks in order to test the retention of learning impact. The study results indicated a statistically significant difference between the mean scores of both groups for the immediate and delayed tests for the experimental group and was due to the use of interactive whiteboard. Based on this result, the researcher recommended to take advantage of the interactive whiteboard in the teaching of spelling rules for the various stages of education, and to expand the use of interactive whiteboard in teaching various Arabic language skills and arts. In addition, the researcher also recommended providing classrooms with interactive boards.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار فاعلية استخدام السبورة التفاعلية في تحصيل الإملاء وبقاء أثر تعلمه لدى طالبات الصف الثامن الأساسي، ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة دليلا لتدریس دروس الإملاء الخاصة بالصف الثامن الأساسي الفصل الثاني) باستخدام برنامج السبورة التفاعلية (ActivInspire)، واختبارا في التحصيل، عرضا كلاهما على مجموعة من المحكمين المختصين؛ للتأكد من صدقهما. وحسب ثبات الاختبار بالاتساق الداخلي فبلغ معامل ألفا لكرونباح (۰٫۸۰).
وقد تكونت عينة الدراسة من (۹۲) طالبة، مقسمة إلى مجموعتين؛ مجموعة تجريبية مكونة من (۳۲) طالبة، درست الإملاء باستخدام السبورة التفاعلية، ومجموعة ضابطة ضمت (۳۰) طالبة درست باستخدام السبورة العادية، ثم طبق على المجموعتين اختبارا تحصيليا في الإملاء بعد انتهاء التدريس، وطبق الاختبار مرة أخرى بعد مضي ثلاثة أسابيع. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين في التطبيقين الفوري والمؤجل لصالح المجموعة التجريبية يعزى إلى السبورة التفاعلية.
وبناء على هذه النتيجة فقد أوصت الباحثة بالاستفادة من السبورة التفاعلية في تدريس القواعد الإملائية لمختلف المراحل الدراسية، والتوسع في استخدام السبورة التفاعلية في تدريس مهارات اللغة العربية وعلومها المختلفة، وتزويد الصفوف الدراسية بالسبورات التفاعلية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫الرواس, حنان بنت عبد الحكيم علي البحر.
جامعة السلطان قابوس
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
القصابي،, حمد بن سيف بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الشيدية, فايزة بنت عبدالله بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
المعمرية, موزة بنت سالم بن عبيد.
جامعة السلطان قابوس
2018