وثيقة
فاعلية التدريس وفقا لنظرية تريز TRIZ في حل مشكلات هندسة الفضاء و في تقدير الذات الرياضي لدى طلاب الصف الحادي عشر
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the effectiveness of teaching according to TRIZ theory in solving space geometry problems and in mathematical self-esteem (MSE) of eleventh grade students. The study followed the semi-experimental method and is applied on a random sample of eleventh grade students separated into two groups, an experimental group consisted of (22 students) taught according to TRIZ theory and controlled group consisted of (23 students) taught with conventional method of teaching during the second semester of the year (2017/ 2018). The researcher applie for his research, one is a test of space geometry problems which was been adjudicated for validity and reliability by a-Cronbach which reached (0.78). The second is a measurement of mathematical self-esteem (MSE) consisted of (30 questions) which is, also, adjudicated for validity and reliability using a-Cronbach which reached (0.79). That is besides using re-test and person correlation coefficient, which reached (0.74). Data processing was done, then, after making sure that the two groups are equivalent using independent samples t-test to study the significant differences between the average scores of controlled group students and that of their counterparts in the experimental group, besides counting Eita square. The results were like the following:
1-There is a statistic significant differences at the level (a=0.05) between the average scores of controlled group students and that of their counterparts in the experimental group in solving geometry space problems gone for the experimental group which were taught using TRIZ theory.
2-There is a statistic significant differences at the level (a=0.05) between the average scores of controlled group students and that of their counterparts in the experimental group in (MSE) measurement gone for the experimental group which were taught using TRIZ theory. According to the results, the researcher advised teachers to be trained and directed to apply TRIZ theory with their students in solving mathematical problems. He, also, suggested to do similar studies for the rest sections of mathematics.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي فاعلية التدريس وفقا لنظرية تريز TRIZ في حل مشکلات هندسة الفضاء وفي تقدير الات الرياضي لدى طلاب الصف الحادي عشر، حيث انتهجت الدراسة المنهج شبه الجريبي، وطبقت على عينة من طلاب الصف الحادي عشر وعت على مجموعتين تجريبية وعدد أفرادها (۲۲) طالبا درسوا وفقا لنظرية تريز، ومجموعة ضابطة (۲۳) طالبا درسوا باستخدام الطريقة الاعتيادية خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (۲۰۱۸/۲۰۱۷)وقد طبق الباحث أداتين هما اختبار حل مشکلات هندسة الفضاء والذي تم التحقق من صدقه وحساب معامل ثباته بواسطة معامل ثبات ألفا كرونباخ حيث بلغت (۰٫۷۸)، أما الأداة الثانية فهي مقياس في تقدير الذات الرياضي مكون من ۳۰ فقرة، وتم أيضا حساب صدقه ومعامل ثباته بواسطة ألفا كرونباخ حيث بلغ قيمته (0٫۷۹)، وكذلك بطريقة إعادة الاختبار وحساب معامل ارتباط بيرسون حيث بلغ (۰٫۷۶).
وتمت معالجة البيانات بعد التأكد من تكافؤ المجموعتين باستخدام اختبار ت لعينتين مستقلتين ( T - Test Independent – Samples) وذلك لحساب دلالة الفروق بين متوسطي المجموعتين الضابطة والتجريبية، وحساب مربع إيتا لمعرفة حجم الأثر، وقد توصلت الدراسة النتائج التالية:
وتمت معالجة البيانات بعد التأكد من تكافؤ المجموعتين باستخدام اختبار ت لعينتين مستقلتين ( T - Test Independent – Samples) وذلك لحساب دلالة الفروق بين متوسطي المجموعتين الضابطة والتجريبية، وحساب مربع إيتا لمعرفة حجم الأثر، وقد توصلت الدراسة النتائج التالية:
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية