وثيقة

فاعلية استراتيجية مقترحة للقراءة التشاركية في تنمية مهارة التحدث لدى تلاميذ الصف الأول الأساسي.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2010
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims to examine the effectiveness of using a proposed shared reading strategy in developing speaking skill of grade one students in Basic Education. To do so, the researcher used four tools which are: a list of speaking skills needed in grade one basic education, a test on speaking, a proposed strategy on implementing the shared reading and a gradual program consisting of well selected stories. The study reached the following results: 1. There are statistically significant differences in the experimental group between the pre-implementation and post-implementation of the tests, due to the proposed strategy for the advantage of post-implementation. This shows that use of the strategy produces positive results. 2. There are statistically significant differences between the averages of the item scores of the experimental group in the pre and post-implementation of the tests, due to the proposed strategy for the advantage of post-implementation. This also shows that use of the strategy produces positive results. 3. There are statistically significant differences between the averages of the errors of the experimental group in the in the pre and post-implementation of the tests, due to the proposed strategy for the advantage of post-implementation. This also shows that use of the strategy produces positive results. 4. There are no statistically significant differences between the score averages of the items in the experimental group in the post-implementation of the test, regarding the variable of gender. 5. There are no statistically significant differences between the score averages in the experimental group of the items in the post-implementation, regarding the variable of gender, 6. There are no statistically significant differences between the averages of the total errors in the experimental group in the post-implementation of the test, regarding the variable of gender. Based on the results, the study makes the following suggestions, these are; to pay more attention to speaking skills when developing the Arabic curriculum in grade one, comprehensive treatment of language skills when developing and teaching the curriculum, adopt an integration approach between the four skills: listening, speaking, reading, and writing especially in grades one to four of cycle one, Include a shared reading strategy within the educational programs for young learners and combine this strategy in teachers' guides in order to use it in teaching the Arabic language and consider the shared reading big books as a part of the curriculum.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى دراسة فاعلية استراتيجية مقترحة للقراءة التشاركية في تنمية مهارة التحدث لدى تلاميذ الصف الأول الأساسي. ولتحقيق ذلك استخدمت الباحثة أربع أدوات، هي: قائمة بمهارات التحدث اللازمة لتلاميذ الصف الأول، واختبار في التحدث، واستراتيجية مقترحة للقراءة التشاركية، وبرنامج تعليمي متدرج يتكون من مجموعة من القصص، اختيرت بعناية لتكون مادة تعليمية لتطبيق الاستراتيجية المقترحة.
توصلت الدراسة إلى النتائج الأتية:
1. وجود فروق دالة إحصائية بين التطبيق القبلي والتطبيق البعدي لاختبار التحدث، في مجموع الدرجات الكلية التي حصل عليها تلاميذ العينة التجريبية، تعزى إلى الاستراتيجية المقترحة لصالح التطبيق البعدي. ۲. وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطي مجاميع المفردات لدى العينة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التحدث، تعزى إلى الاستراتيجية المقترحة، لصالح التطبيق البعدي.
٣. وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطي مجاميع الأغلاط لدى العينة في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التحدث، تعزى إلى الاستراتيجية المقترحة، ولصالح التطبيق البعلمي
4. عدم وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطي درجات عينة الدراسة في التطبيق البعدي لاختبار التحدث، تعزى إلى متغير النوع.
5. عدم وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطي مجاميع المفردات لدى العينة في التطبيق البعدي لاختبار التحدث، تعزى إلى متغير النوع.
6. عدم وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطي مجاميع الأغلاط لدى العينة في التطبيق البعدي لاختبار التحدث، تعزى إلى متغير النوع.
وقدمت الدراسة في ضوء النتائج التي توصلت إليها جملة من المقترحات، أهمها؛
العناية بتمهير التحدث في بناء مناهج اللغة العربية في الحلقة الأولى، والنظرة إلى مهارات اللغة نظرة كلية في بناء المناهج وتدريسها، وضرورة تبني مدخل التكامل بين المهارات الأربعة؛ الاستماع والتحدث والقراءة والكتابة في الحلقة الأولى خاصة، وإدراج
" استراتيجية القراءة التشاركية ضمن قائمة الاستراتيجيات المناسبة للمتعلمين الصغار،
وتضمينها في أدلة المعلمين من أجل الاستعانة بها في تدريس اللغة العربية، واعتبار قصص القراءة التشاركية منهاجة موازية للمنهج الرسمي يسهم في تحقيق أهدافه الخاصة في ضوء الأهداف العامة لتدريس اللغة العربية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الشيدية, فايزة بنت عبدالله بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
المعمرية, موزة بنت سالم بن عبيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
العجمية, معصومة بنت حبيب بن حسين.
جامعة السلطان قابوس
1995
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الكندية, مریم بنت ناصر بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الشكيلي, سعيد بن عيسى بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2007