وثيقة
فاعلية برنامج إرشاد جمعي يستندان لنظريتي هولاند وسوبر في تحسين مستوى اتخاذ القرار المهني لطلاب التعليم الأساسي.
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2011
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed to compare the effectiveness of two models in making career decision of sample from basic tenth class in Al Dhahira region in Sultanate of Oman.
The study sample was consisted of 36 students that selected from basic tenth class, and distributed randomly into three groups. Two groups were experimental and the third was the control group. The first trial group is subjected to guidance assembly program to improve the level of making career decision based on Holland theory. Whereas the second trial group subjected to guidance assembly program to improve the level of making career decision based on Super theory. Study sample were distributed in simple random way, while no treatment was applied for the control group.
Statistical analysis was applied (means and standards deviation) at pre and post tests for the two trial groups and the control group. A " Kruskal Willis " test was used to detect statistical differences between the two experimental groups and control group at pre and post tests.
Results had shown that there were significant differences in meaning level in improving level of taking professional decision. Students who
244
trained on the guidance program which based on Holland theory performed better than students of the second trial groups and control group in improvement of level of taking career decision.
Students in second trial group and who is subjected to guidance program which based on Super theory was better than performance of student in control group in improving level of making career decision. This indicates the efficiency of the two theories used in this study. First experimental group that used Holland theory showed more efficiency than the other. These results indicated that using Holland theory in Oman environment might be appropriate in selection and professional decision from the practical side, and ability to use.
According to the present results, researcher recommends few points related to students, specialists and educational curriculum to be considered.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى استثصاء أثر برنامجي إرشاد جمعي لنظريتي هولاند وسوبر في تجسين مستوى اتخاذ القرار المهني لطلاب التعليم الأساسي في منطقة الظاهرة بسلطنة عمان.
تألفت عينة الدراسة من (36) طالبا من الصف العاشر الأساسي وهم الحاصلين على أقل الدرجات في القياس القبلي لاتخاذ القرار المهني, وقد تم توزيعهم عشوائيا إلى ثلاث مجموعات: مجموعتين تجريبيتين ومجموعة ضابطة، حيث دربت المجموعة التجريبية الأولى على برنامج إرشاد جمعي لتحسين مستوى اتخاذ القرار المهني يستند الى نظرة هولاند، بينما دربت المجموعة التجريبية الثانية الى برنامج ارشاد جمعي لتحسن اتخاذ القرار المهني يستند الى نظرية سوبر، حيث تم توزيع أفراد العينة بالطرقة العشوائية البسيط، بينما لم تتلق المجموعة الضابطة أية معالجة.
تألفت عينة الدراسة من (36) طالبا من الصف العاشر الأساسي وهم الحاصلين على أقل الدرجات في القياس القبلي لاتخاذ القرار المهني, وقد تم توزيعهم عشوائيا إلى ثلاث مجموعات: مجموعتين تجريبيتين ومجموعة ضابطة، حيث دربت المجموعة التجريبية الأولى على برنامج إرشاد جمعي لتحسين مستوى اتخاذ القرار المهني يستند الى نظرة هولاند، بينما دربت المجموعة التجريبية الثانية الى برنامج ارشاد جمعي لتحسن اتخاذ القرار المهني يستند الى نظرية سوبر، حيث تم توزيع أفراد العينة بالطرقة العشوائية البسيط، بينما لم تتلق المجموعة الضابطة أية معالجة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية