وثيقة

فاعلية برنامج إرشادي قائم على العلاج الجدلي السلوكي في تحسين مستوى قوة الأنا لدى طالبات الصف التاسع في محافظة شمال الشرقية في سلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The effectiveness of a DBT- based counseling program in improving ego strength among ninth grade female students in the North Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The current study relied on the simi-experimental approach, which aimed to reveal the effectiveness of a counseling program based on dialectical behavioral therapy (DBT) in improving the level of ego strength among ninth-grade female students in North Al Sharqiyah Governorate. To achieve the goal of the study, the ego strength scale and the DBT-based counseling program were applied. However, the program consisted of fourteen sessions, in which two sessions per week were done. The study sample consisted of 30 female students from grade-nine. The students were randomly distributed in two groups with 15 students each. Namely, one group is the experimental group, and the other is the control group. The experimental group was exposed only to the DBT-based counseling program, whereas the ego strength scale was applied to both groups as a pre-and post-measurement. The results of the study showed that there were statistically differences between the average scores of the experimental group in the pre-and post-measurement and in favor for the post-measurement. It also found that there were statistically differences between the average scores of the experimental group and the control group in the post-measurement in favor for the experimental group. In general, the results demonstrated the continuity of the effectiveness of the DBT-based counseling program in improving the level of ego strength among the grade-nine female students after four weeks of its application.
الملخص العربي
هدف الدراسة الحالية للكشف عن فاعلية برنامج إرشادي قائم على العلاج الجدلي السلوكي في تحسين مستوى قوة الانا لدى طالبات الصف التاسع في محافظة شمال الشرقية، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام مقياس قوة الانا وبرنامج الارشاد الجمعي القائم على العلاج الجدلي السلوكي، وتكون البرنامج من أربعة عشر جلسة بواقع جلستين أسبوعيا. اعتمدت الد ارسة على المنهج شبه التجريبي، في مجموعتين متكافئتين احداهما تجريبية والاخرى ضابطة، و تكون عينة الدراسة من 30 طالبة من طالبات الصف التاسع وزعتا بالتساوي عشوائيا على المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة حيث تم تطبيق برنامج الارشاد الجمعي القائم على العلاج الجدلي السلوكي على المجموعة التجريبية فقط، وكلا المجموعتين خضعت للقياس القبلي والبعدي لمقياس قوة الأنا.وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي ولصالح القياس البعدي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
6
1
‫الراجحية،, مروة بنت ناصر بن أحمد.‬
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
مقالات الدوريات
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
1
الرواحي، تميم بن حمد بن عبيد.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
9
0
الحسنية، أمل بنت سعيد بن محمد.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الجابرية، نورة بنت سعيد.
جامعة نزوى
2013
مقالات الدوريات
10
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01