Document

فاعلية برنامج إرشادي قائم على العلاج الجدلي السلوكي في تحسين مستوى قوة الأنا لدى طالبات الصف التاسع في محافظة شمال الشرقية في سلطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The effectiveness of a DBT- based counseling program in improving ego strength among ninth grade female students in the North Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study relied on the simi-experimental approach, which aimed to reveal the effectiveness of a counseling program based on dialectical behavioral therapy (DBT) in improving the level of ego strength among ninth-grade female students in North Al Sharqiyah Governorate. To achieve the goal of the study, the ego strength scale and the DBT-based counseling program were applied. However, the program consisted of fourteen sessions, in which two sessions per week were done. The study sample consisted of 30 female students from grade-nine. The students were randomly distributed in two groups with 15 students each. Namely, one group is the experimental group, and the other is the control group. The experimental group was exposed only to the DBT-based counseling program, whereas the ego strength scale was applied to both groups as a pre-and post-measurement. The results of the study showed that there were statistically differences between the average scores of the experimental group in the pre-and post-measurement and in favor for the post-measurement. It also found that there were statistically differences between the average scores of the experimental group and the control group in the post-measurement in favor for the experimental group. In general, the results demonstrated the continuity of the effectiveness of the DBT-based counseling program in improving the level of ego strength among the grade-nine female students after four weeks of its application.
Arabic abstract
هدف الدراسة الحالية للكشف عن فاعلية برنامج إرشادي قائم على العلاج الجدلي السلوكي في تحسين مستوى قوة الانا لدى طالبات الصف التاسع في محافظة شمال الشرقية، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام مقياس قوة الانا وبرنامج الارشاد الجمعي القائم على العلاج الجدلي السلوكي، وتكون البرنامج من أربعة عشر جلسة بواقع جلستين أسبوعيا. اعتمدت الد ارسة على المنهج شبه التجريبي، في مجموعتين متكافئتين احداهما تجريبية والاخرى ضابطة، و تكون عينة الدراسة من 30 طالبة من طالبات الصف التاسع وزعتا بالتساوي عشوائيا على المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة حيث تم تطبيق برنامج الارشاد الجمعي القائم على العلاج الجدلي السلوكي على المجموعة التجريبية فقط، وكلا المجموعتين خضعت للقياس القبلي والبعدي لمقياس قوة الأنا.وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي ولصالح القياس البعدي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
1
‫الراجحية،, مروة بنت ناصر بن أحمد.‬
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Journal articles
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
Theses and Dissertations
5
1
الرواحي، تميم بن حمد بن عبيد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
9
0
الحسنية، أمل بنت سعيد بن محمد.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
الجابرية، نورة بنت سعيد.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
10
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01