وثيقة

مدى مراعاة المعايير التربوية والفنية في اختيار الصور والرسوم التوضيحية في محتوى مناهج العلوم للحلقة الأولى من التعليم الأساسي بسلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The Extent to Which Educational and Artistic Standards are Taken into Account in Choosing Pictures and Illustrations in the content Curricula Science for the First Cycle of Basic Education in the Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2023-10-30
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the extent to which educational and artistic standards are taken into account in choosing pictures and illustrations in the science curricula for the first cycle of basic education in the Sultanate of Oman. The current study followed the descriptive and analytical approach, and the sample of the study consisted of the science curricula in the first cycle of basic education (first edition YY.), for the student's book. The study used the content analysis card, after verifying its validity and reliability. The results of the study showed that the educational standards for pictures and illustrations included in the science curricula for the first cycle received varying percentages, ranging between (100% - 62.5). This indicates the availability of educational standards for pictures and illustrations in the science curricula for the first cycle, and that the technical standards for pictures The illustrations included in the science curricula for the first cycle received varying percentages, ranging from (100% -37.5). It is noted that the technical standards for pictures and illustrations are available at a rate of (76.6%), which is a high percentage that reveals the availability of technical standards for pictures and illustrations in the form Required, There are no statistically significant differences at the level of significance (a = 0.05) in the researcher's estimates regarding the extent to which educational and artistic standards are taken into account in choosing pictures and illustrations in the science curricula for the first cycle due to the academic grade variable in all standards. The researcher recommended a number of recommendations, the most prominent of which is better attention with the availability of technical standards for pictures and illustrations in science books, the first cycle, in terms of their simplicity, clarity of their contents, compositions, and artistic direction, and the focus when designing and artistic treatment of pictures and illustrations is on highlighting the main ideas and the educational message to be conveyed to the student.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى مراعاة المعايير التعليمية والفنية في اختيار الصور والرسوم التوضيحية في مناهج العلوم للحلقة الأولى من التعليم الأساسي في سلطنة عمان. اتبعت الدراسة الحالية المنهج الوصفي والتحليلي، وتكونت عينة الدراسة من مناهج العلوم في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي (الطبعة الأولى). استخدمت الدراسة بطاقة تحليل المحتوى، بعد التحقق من صلاحيتها وموثوقيتها.

أظهرت نتائج الدراسة أن المعايير التعليمية للصور والرسوم التوضيحية المدرجة في مناهج العلوم للحلقة الأولى حصلت على نسب متفاوتة، تراوحت بين (100% - 62.5%). يشير ذلك إلى توافر المعايير التعليمية للصور والرسوم التوضيحية في مناهج العلوم للحلقة الأولى، وأن المعايير الفنية للصور والرسوم التوضيحية المدرجة في مناهج العلوم للحلقة الأولى حصلت على نسب متفاوتة، تراوحت بين (100% - 37.5%). يلاحظ أن المعايير الفنية للصور والرسوم التوضيحية متوافرة بنسبة (76.6%)، وهي نسبة عالية تكشف عن توافر المعايير الفنية للصور والرسوم التوضيحية بالشكل المطلوب.

لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) في تقديرات الباحث حول مدى مراعاة المعايير التعليمية والفنية في اختيار الصور والرسوم التوضيحية في مناهج العلوم للحلقة الأولى تعزى لمتغير الصف الدراسي في جميع المعايير. أوصى الباحث بعدد من التوصيات، أبرزها الاهتمام بشكل أكبر بتوافر المعايير الفنية للصور والرسوم التوضيحية في كتب العلوم للحلقة الأولى من حيث بساطتها، ووضوح محتوياتها، وتراكيبها، والإخراج الفني لها، والتركيز عند تصميم ومعالجة الصور والرسوم التوضيحية على إبراز الأفكار الرئيسية والرسالة التعليمية المراد إيصالها إلى الطالب.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
6
0
الحرملية، أمل بنت عبدالله.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-07-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
1
الهطالي, منصور بن ناصر بن سعيد.
جامعة نزوى.
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
السليطنية, عائشة بنت علي بن محمد.
جامعة صحار.
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
13
0
البريدية, عزة بنت سيف.
جامعة السلطان قابوس.
2017