Document

مدى مراعاة المعايير التربوية والفنية في اختيار الصور والرسوم التوضيحية في محتوى مناهج العلوم للحلقة الأولى من التعليم الأساسي بسلطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Extent to Which Educational and Artistic Standards are Taken into Account in Choosing Pictures and Illustrations in the content Curricula Science for the First Cycle of Basic Education in the Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023-10-30
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the extent to which educational and artistic standards are taken into account in choosing pictures and illustrations in the science curricula for the first cycle of basic education in the Sultanate of Oman. The current study followed the descriptive and analytical approach, and the sample of the study consisted of the science curricula in the first cycle of basic education (first edition YY.), for the student's book. The study used the content analysis card, after verifying its validity and reliability. The results of the study showed that the educational standards for pictures and illustrations included in the science curricula for the first cycle received varying percentages, ranging between (100% - 62.5). This indicates the availability of educational standards for pictures and illustrations in the science curricula for the first cycle, and that the technical standards for pictures The illustrations included in the science curricula for the first cycle received varying percentages, ranging from (100% -37.5). It is noted that the technical standards for pictures and illustrations are available at a rate of (76.6%), which is a high percentage that reveals the availability of technical standards for pictures and illustrations in the form Required, There are no statistically significant differences at the level of significance (a = 0.05) in the researcher's estimates regarding the extent to which educational and artistic standards are taken into account in choosing pictures and illustrations in the science curricula for the first cycle due to the academic grade variable in all standards. The researcher recommended a number of recommendations, the most prominent of which is better attention with the availability of technical standards for pictures and illustrations in science books, the first cycle, in terms of their simplicity, clarity of their contents, compositions, and artistic direction, and the focus when designing and artistic treatment of pictures and illustrations is on highlighting the main ideas and the educational message to be conveyed to the student.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى مراعاة المعايير التعليمية والفنية في اختيار الصور والرسوم التوضيحية في مناهج العلوم للحلقة الأولى من التعليم الأساسي في سلطنة عمان. اتبعت الدراسة الحالية المنهج الوصفي والتحليلي، وتكونت عينة الدراسة من مناهج العلوم في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي (الطبعة الأولى). استخدمت الدراسة بطاقة تحليل المحتوى، بعد التحقق من صلاحيتها وموثوقيتها.

أظهرت نتائج الدراسة أن المعايير التعليمية للصور والرسوم التوضيحية المدرجة في مناهج العلوم للحلقة الأولى حصلت على نسب متفاوتة، تراوحت بين (100% - 62.5%). يشير ذلك إلى توافر المعايير التعليمية للصور والرسوم التوضيحية في مناهج العلوم للحلقة الأولى، وأن المعايير الفنية للصور والرسوم التوضيحية المدرجة في مناهج العلوم للحلقة الأولى حصلت على نسب متفاوتة، تراوحت بين (100% - 37.5%). يلاحظ أن المعايير الفنية للصور والرسوم التوضيحية متوافرة بنسبة (76.6%)، وهي نسبة عالية تكشف عن توافر المعايير الفنية للصور والرسوم التوضيحية بالشكل المطلوب.

لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) في تقديرات الباحث حول مدى مراعاة المعايير التعليمية والفنية في اختيار الصور والرسوم التوضيحية في مناهج العلوم للحلقة الأولى تعزى لمتغير الصف الدراسي في جميع المعايير. أوصى الباحث بعدد من التوصيات، أبرزها الاهتمام بشكل أكبر بتوافر المعايير الفنية للصور والرسوم التوضيحية في كتب العلوم للحلقة الأولى من حيث بساطتها، ووضوح محتوياتها، وتراكيبها، والإخراج الفني لها، والتركيز عند تصميم ومعالجة الصور والرسوم التوضيحية على إبراز الأفكار الرئيسية والرسالة التعليمية المراد إيصالها إلى الطالب.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
الحرملية، أمل بنت عبدالله.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-07-01