وثيقة
مدى توافر معايير الجودة الشاملة في أداء معلمي التربية الإسلامية بسلطنة عمان من وجهة نظر المشرفين التربويين والمعلمين الأوائل.
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the quality standards which are required in the performance of the Islamic Education teachers and to have an awarness of such standards' availability in the Islamic Education field for the teachers of the Islamic Education at the Sultanate of Oman form the point of view of the Educational advisors and the Senior teachers. The sample of the study consisted of (109) male and female senior teachers and (39) male and female supervisors from the governorate of Muscat, AL Batinah North, AL Batinah South and AL Sharqia North for the year 2011/2012. The researcher used a questionnaire consisted of (42) standards distributed at four main axes: (quality standards relating to personal characteristics, quality standards related to scientific characteristics, quality standards related to educational (professional) characteristics and quality standards related to social characteristics). The axes were ratified by a group of arbitrators and measuring their consistency by using the (Alpha kronbakh) equation after applying it on a sample of (30) male and female supervisors and male and female senior teachers without involving the sample study. The consistency rate stability reached (0,91). The study found that the overall standards of quality in the performance of Islamic Education teachers were moderately available at a median of (2,20). The results showed a statistically differences at the level of (0,05 a) in the view of the supervisors and the senior teachers for showing the availability of the quality standards of the Islamic Education teachers which due to the type variable for the benefit of the females, and there were statistical differences at the level of (0,05 a) due to the profession variable to benefit the senior teachers, Other showed statistical differences at the level of (0,05 a) due to the experience variable at the fourth axes. In the overall total of the axes for those who gain an experience ranging from (5-10) years, from (11 years) and up and for benefit of those who have an experience from (5-10) years. In the light of the results the researcher recommends to benefit from the overall quality standards on evaluating the performance of the Islamic Education teachers and developing it at cycle two of the Basic Education and post Basic Education cycles as well.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تحديد معايير الجودة الشاملة الواجب توافرها في أداء معلم التربية الإسلامية، والتعرف على مدى توافرها في أداء معلمي التربية الإسلامية بسلطنة عمان من وجهة نظر المشرفين التربويين والمعلمين الأوائل. تكونت عينة الدراسة من (۱۰۹) معلم أول ومعلمة أولى، و(۳۹) مشرفا ومشرفة بمحافظات مسقط، وشمال الباطنية، وجنوب الباطنة، وشمال الشرقية، في العام الدراسي ۲۰۱۲ / ۲۰۱۱ م. واستخدم الباحث استبانة تكونت من (٤۲) معیارة موزعة على أربعة محاور رئيسة هي: (معايير الجودة المتعلقة بالسمات الشخصية، معايير الجودة المتعلقة بالسمات العلمية، معايير الجودة المتعلقة بالسمات التربوية المهنية)، معايير الجودة المتعلقة بالسمات الاجتماعية، وتم التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المحكمين، كما تم التأكد من ثباتها عن طريق استخدام معادلة (ألفا كرونباخ) بعد تطبيقها على عينة تكونت من (۳۰) مشرفا ومشرفة ومعلمة أول ومعلمة أولى، من غير عينة الدراسة، حيث بلغ معدل ثبات الأداة (۰٫۹۱). وتوصلت الدراسة إلى أن معايير الجودة الشاملة في أداء معلمي التربية الإسلامية توافرت بدرجة متوسطة من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة وبمتوسط حسابي قدره (۲٬۲۰)، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى (ه ۰٫۰۵) في نظرة المشرفين والمعلمين الأوائل لمدى توافر معايير الجودة الشاملة في أداء معلمي التربية الإسلامية تعزي لمتغير النوع، ولصالح الإناث، ووجود فروق دالة إحصائية عند مستوى (a 0٫05) تعزی المتغير الوظيفة، ولصالح المعلمين الأوائل، ووجود فروق دالة إحصائية عند مستوى ( 0 . 05a) تعزي لمتغير الخبرة في المحور الرابع وفي المجموع الكلي المحاور بين أصحاب الخبرة من (5 - ۱۰) سنوات ومن (۱۱ سنة فأكثر، ولصالح أصحاب الخبرة من (5 - ۱۰) سنوات. وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بالاستفادة من معايير الجودة الشاملة التي خرجت بها الدراسة في تقويم أداء معلم التربية الإسلامية وتطويره في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وما بعد التعليم الأساسي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية