وثيقة

مستوى مقروئية كتاب الأحياء للصف الحادي عشر في سلطنة عمان وعلاقته بالتحصيل الدراسي واتجاهات الطلبة نحو المادة.

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to assessing the level of the readability of the 11th grade biology book in the Sultanate of Oman and its relation to the academic achievement and the attitudes of the students towards biology, as well as its relation to the gender of the students. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach in his study. The Cloze test was prepared for eight texts from the biology book to measure the level of its readability. The researcher also prepared a scale of the students' attitudes towards biology, distributed both on a randomly selected sample of )94( students from the 11th grade of two public schools affiliated to the Directorate of Education in Muscat Governorate, of which(46) male, and (48) female. To determine the level of student achievement, the researcher relied on their results at the end of the first semester of biology The study found the following results: The level of the readability of the biology book for the 11th grade is suitable for students in this educational stage. The percentage of students over disappointed level was 74.2%, which is the total average of students in the independent and educational levels. It also showed that the level of female students 'readability of texts is higher than that of male students, where there were statistically significant differences in the students' grades on the cloze test and for the benefit of the students. On the other hand, there was a strong correlation between the average readability of all texts for all students and the average achievement of all students. As for the readability and its relation to the students' attitudes, it was found that there was a medium correlation between the average grade of all texts for all students and the average degree of attitudes towards biology for all students. In the light of the results, the researcher recommended the importance of measuring the readability of the books of the various subjects, and checking their suitability to the level of the classes or stages prepared for them, through the experience and measurement of the text of its texts before circulation.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى قياس مستوى مقروئية كتاب الأحياء للصف الحادي عشر في سلطنة عمان وعلاقته بالتحصيل الدراسي واتجاهات الطلبة نحو مادة الأحياء، ولتحقيق اهداف الدراسة، استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي في دراسته، كما اعد اختبار التتمة (كلوز) لثمانية نصوص من كتاب الأحياء لقياس مستوى مقروئيتها، كذلك اعد الباحث مقياسا لاتجاهات الطلبة نحو مادة الأحياء، وزعت كلاهما على عينة اختيرت عشوائيا مكونة من (94) طالبا وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر من مدرستين من المدارس الحكومية التابعة لمديرية التربية بمحافظة مسقط، منهم (46) طالبا و(48) طالبة. ولتحديد مستوى تحصيل الطلبة فقد اعتمد الباحث على نتائجهم في نهاية الفصل الأول لمادة الأحياء. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن مستوى مقروئية كتاب الأحياء للصف الحادي عشر مناسبه للطلبة في هذه المرحلة التعليمية، حيث بلغت نسبة الطلبة في المستوى فوق الاحباطي (74.2%) وهو مجموع نسب الطلبة في المستويين المستقل والتعليمي. وأظهرت أيضا ان مستوى مقروئية الطالبات للنصوص أعلى من مستوى المقروئية لدى الطلاب، حيث تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجات الطلبة الكلية على اختبار التتمة ولصالح الطالبات. ومن جانب اخر وجد أن هنالك علاقة ارتباطية قوية بين متوسط مقروئية جميع النصوص لجميع الطلبة ومتوسط التحصيل الدراسي لجميع الطلبة. وعلى ضوء النتائج أوصى الباحث بالاهتمام بقياس مقروئية كتب المواد الدراسية المختلفة، والتحقق من مناسبتها لمستوى الفئة أو المرحلة التي اعدت لها، وذلك من خلال تجربتها وقياس مقروئية نصوصها قبل تعميمها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
مقالات الدوريات
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
مقالات الدوريات
1
1
الحراصي, نبهان بن حارث.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب و العلوم الاجتماعية
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
السنيدية, ياسمين بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021