وثيقة

صعوبات الأداء الشفوي في اللغة العربية لدى التلاميذ ثنائيي اللغة في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2006
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The present study aimed at identifying the difficulties in oral performance in Arabic language for bilingualism students in cycle one in Basic Education. To achieve this aim, the study attempted to answer the following research question: - What are the oral difficulties in Arabic language which encounter the bilingualism students in cycle one in Basic Education? In order to answer the question the researcher prepared' oral performance test' OPT. The test calculated by "Alpha Carabagh" The sample of this study consisted of 76 students (males and females) selected from grade five from schools in Muscat and Batinah South region. The findings of this study revealed that the bilingualism students find difficulties in oral performance skill in reading aloud and speaking. For example: - difficulties in pronouncing some Arabic vowels. - difficulties in distinguishing between the three kinds of Al- tanween. - difficulties in distinguishing between the Alam Shamsia and Qamaria. - difficulties in changing positive sentence to negative. - difficulties in comparative between (this (male) this (fmale) in the use. In the light of these findings the study presents some recommendations for further research. For example: - Bilingualism students join in the Holly Quran centres before school. Join the bilingualism student's teacher with the training and educational workshops. So, these aims to how to development students in their language and raise them in better levels. The study presented some suggestions from other researches. for example: - Identifying the difficulties in oral performance in Arabic language for bilingualism students in cycle two in Basic Education and further. - Design a program in order to solve the difficulties in oral performance in Arabic language for bilingualism students in cycle one in Basic Education.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف صعوبات الأداء الشفوي في اللغة العربية لدى التلاميذ ثنائيي اللغة في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي، ولتحقيق ذلك أعد الباحث اختبار الأداء الشفوي، وطبق على عينة تألفت من ستة وسبعين (76) طالبا وطالبة منتظمين بالصف الخامس الأساسي في مدارس محافظة مسقط ومنطقة الباطنة جنوبا، مقسمة بالتساوي بين الناطقين باللغة السواحيلية لغة أولى، والناطقين باللغة البلوشية لغة أولى، وأخذوا مناصفة؛ ذكورا وإناثا.
وتوصلت الدراسة إلى أن أفراد العينة من التلاميذ ثنائيي اللغة يجدون صعوبات في الأداء الشفوي (القراءة الجهرية، والتحدث باللغة العربية، كصعوبة نطق بعض الأصوات العربية مجردة، وصعوبة التمييز بين أنواع التنوين الثلاثة، وصعوية التمييز بين اللام الشمسية واللام القمرية، وصعوبة تحويل الجملة المثبتة إلى جملة منفية، وصعوبة التفريق بين اسمي الإشارة هذا، هذه في الاستخدام.
وقدمت الدراسة توصيات، منها: إدخال التلاميذ ثنائيي اللغة مراكز لتحفيظ القرآن الكريم قبل إلحاقهم بالمدرسة، وإلحاق معلمي التلاميذ ثنائيي اللغة بدورات ومشاغل تدريبية تربوية تهدف إلى كيفية النهوض بالتلاميذ لغويا، ورفع مستوى تحصيلهم. كما قدمت عددا من المقترحات لبحوث أخرى كتعرف صعوبات التلاميذ ثنائيي اللغة في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وما بعدها، وتصميم برنامج لعلاج صعوبات الأداء الشفوي لدى التلاميذ ثنائيي اللغة في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الشيدية, فايزة بنت عبدالله بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
المعمرية, موزة بنت سالم بن عبيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
العجمية, معصومة بنت حبيب بن حسين.
جامعة السلطان قابوس
1995
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الكندية, مریم بنت ناصر بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الشكيلي, سعيد بن عيسى بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2007