وثيقة

‫تطوير ممارسات إدارة التنوع في المدارس العالمية بسلطنة عمان في ضوء بعض الخبرات الدولية‬

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2015
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study has aimed to improve diversity management practices in the international schools in Oman in the light of some international experiences. In order to achieve the study's aims, the researcher used a questionnaire that was distributed to a sample of respondents from international schools in the Sultanate of Oman. The questionnaire consisted of 40 items distributes into three domains- diversity management planning, diversity management organizing and appropriate school environment for diversity management. The data were gathered from the study's sample of 122 Administrators and teachers working in international schools in different regions. After data analysis using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS), the study revealed the following results: • The study sample's estimates on the reality of diversity management practices in international schools in Oman were moderately. • There are no statistically significant differences in the study sample's estimates in the three domains due to the gender, function, academic qualification and years of experience variables. • There are statistically significant differences in the study sample's estimates in the domain of the appropriate school environment for diversity management due to the nationality variable. The study concluded into visualize proposal to improve diversity management practices in the international schools in Oman in the light of some international experiences.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة الى وضع تصور مقترح لتطوير ممارسات إدارة التنوع في المدارس العالمية بسلطنة عمان في ضوء بعض الخبرات الدولية : ولقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي من خلال تحليل الأدبيات والإطلاع على خبرة . دولتي كندا وأستراليا، ومعرفة واقع ممارسات إدارة التنوع في المدارس العالمية بسلطنة عمان من خلال تطبيق استبانة تكونت من (40) فقرة موزعة على 3 محاور وهي: تخطيط إدارة التنوع وتنظيم إدارة التنوع والبيئة المدرسية الملائمة لإدارة التنوع، حيث تم تطبيقها على عينة من (۱۲۲) من الإداريين والمعلمين من مجتمع الدراسة المكون من جميع إداريي ومعلمي المدارس العالمية بسلطنة عمان. وبمعالجة البيانات إحصائيا عن طريق الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) تم التوصل إلى النتائج الآتية: . جاءت تقديرات أفراد العينة حول مجالات واقع ممارسات إدارة التنوع في المدارس العالمية بسلطنة عمان بدرجة متوسطة . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية للمجالات الثلاثة حسب تقديرات أفراد العينة يعزی المتغير النوع والوظيفة والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة. . توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمجال البيئة المدرسية الملائمة لإدارة التنوع حسب تقديرات أفراد العينة يعزي لمتغير الجنسية. وتوصلت الدراسة الى وضع تصور مقترح لتطوير ممارسات إدارة التنوع في المدارس العالمية بسلطنة عمان.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
8
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017