وثيقة

واقع الثقافة التنظيمية في المديرية العامة للمدارس الخاصة بسلطنة عمان في ضوء تطبيق معايير الجودة الشاملة

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2011
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to investigate the reality of the organizational culture in the Public Department for Private Schools in the Ministry of Education in Sultanate of Oman in light of the application of the Total Quality standards, and then put a suggested a frame work visualization to develop the current organizing culture. And to achieve the study aims, the educational purposes related to the intellectual bases of the organizational culture and Total Quality Standards have been analyzed and a questionnaire was developed that included (55) items divided into six areas (values and beliefs, elations, continuous development, communication, and professional development ). It has been made sure of because the factors of stability of the tool was (0.97) and it has been applied on a sample made of (146) of the employees from the Public Department for Private Schools in Ministry of Education and its branches in the educational regions And of the most important results the study concluded: • Three areas got a high level and they are, in order (humanitarian relations, communication and values and belief( • Two areas got a level, and they are (continuous refinement and development and professional development). About the effect of the variables of the questionnaire, the study concluded the followings: - There are no differences that have statistical significance in the level (0.05( between the estimations of the members of the study a sample related to the type valuable. - There is no differences gender variable in the level (0.05) between the estimations of the members of the study a sample related to the experience variable. The study concluded to put a suggested vision to develop the present organizing culture under the application of the Total Quality Standards based on the results the study concluded, relying on the theoretical purpose. In the light the analysis of the study purposes and the results of the field study, the study presented a number of recommendations, the most important of which were: Activating the role of the organizational culture in enhancing the performance of the public department for private schools by the interaction of the employees with each other, by using the family care manner for the professional upbringing and displaying the organizing cultures that help on doing the work and the performance quality. It also recommended focusing more on the most and existing positive organizational culture values, and applying it in changing and converting to the total quality standards. In addition to work on treating the spreading negative organizing culture values. It also recommended the activate of a clear organizational culture based on studied standards in hiring new employees
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع الثقافة التنظيمية في المديرية العامة للمدارس الخاصة في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان في ضوء تطبيق معايير الجودة الشاملة ومن ثم وضع تصور مقترح لتطوير الثقافة التنظيمية الحالية. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تحليل الأدبيات التربوية المتعلقة بالأسس الفكرية للثقافة التنظيمية، والجودة الشاملة، وإعداد استبانة تضمنت (55) فقرة موزعة على خمسة محاور وهي: (القيم والمعتقدات، العلاقات الإنسانية، التطوير والتحسين المستمر، الإتصال، الإنماء المهني)، وتم التأكد من صدقها وثباتها إذ بلغ معامل الثبات الكلي للأداة (۰٫۹۷)، وتم تطبيقها على عينة مكونة من (146) من العاملين في المديرية العامة للمدارس الخاصة بوزارة التربية والتعليم والأقسام التابعة لها في المناطق التعليمية ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
. ثلاث محاور حصلت على مستوى مرتفع وهي على التوالي (العلاقات الإنسانية، الاتصال، القيم والمعتقدات.
محورین حصلا على مستوى متوسط وهما: ( التطوير والتحسين المستمر، الإنماء المهني(.
. فيما يتعلق بأثر متغيرات الإستبانة، فقد توصلت الدراسة إلى لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (۰٫۰۵) بين تقديرات أفراد عينة الدراسة يعزى إلى متغير النوع. . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (۰٫۰۵) بين تقديرات أفراد عينة الدراسة يعزى إلى متغير الخبرة. . خلصت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتطوير الثقافة التنظيمية الحالية في ضوء تطبيق معايير الجودة الشاملة بناء على النتائج التي توصلت إليها الدراسة، واعتمادا على الأدب النظري. وفي ضوء تحليل أدبيات الدراسة ونتائج الدراسة الميدانية، قدمت الدراسة عددا من التوصيات أهمها: تفعيل دور الثقافة التنظيمية في تعزيز أداء المديرية العامة للمدارس الخاصة، وإبراز الثقافات التنظيمية التي تساعد على إنجاز العمل وكفاءة الأداء، كما أوصت بالتركيز على أكثر قيم الثقافة التنظيمية الإيجابية السائدة في المديرية التحسين الأداء، واستغلالها في التغيير والتحول إلى تطبيق معايير الجودة الشاملة، وكذلك العمل على معالجة قيم الثقافة التنظيمية السلبية السائدة، وتفعيل ثقافة تنظيمية واضحة، ومبنية على معايير مدروسة في استقطاب الموظفين الجدد، والتعيين، والترقية
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
الشامي, احمد محمد
معهد الإدارة العامة
1999
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
3
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
جامعة تونس
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الحسني, خالد بن علي بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2012