Document

‫أبعاد المناخ التنظيمي السائدة في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The present study aims at identifying the availability level of the diinensions of organisational climate in post basic schools as perceived by teachers. Moreover, it aims at examining the differences in teachers' perceptions of the degree of the availability of the dimensions with respect to gender, region and teaching experience. Furthermore, the study aims at coming out with suggestions to activate the dimensions of organisational climate in post basic schools. Seven hundred and twenty three teachers participated in the study. This sample represent some regions of the sultanate. The questionnaire which the subjects completed has 56 items organised under six headings: organisational chart and work regulations, management style and management behaviour, work technology, compensation and rewards, work environment and professional development. The main findings of the study were : 1. The availability level of the dimensions of organisational climate in post basic schools as perceived by teachers is moderate . 2. As for the variables, the study revealed the following: a. There were significant differences between male and female teachers. Female teachers believe in the availability of the dimensions of the organisational climate in their schools more than males. b. There were significant differences in teachers' perceptions in different regions. Teachers in Sharqia south and north and Batinah south believe in the availability of the dimensions of the organisational climate in their schools more than teachers in Muscat and Dhofar. c. There were significant differences in teachers' perceptions based on teaching experience. Teachers with 11 and more of years of experience believe in the availability of the dimensions of the organisational climate in their schools more than teachers with less years of teaching experience. 3. The study came out with suggestions to activate the dimensions of organisational climate in post basic schools. One of these is reformation of educational regulations of post basic schools and separating them from the regulations of basic schools . Another is . finding a static system for coinpensation and rewards system based on efficiency, qualification and years of teaching experience
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى توافر أبعاد المناخ التنظيمي في مدارس التعليم ما بعد الأساسي من وجهة نظر المعلمين. كذلك معرفة ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في درجة توافر أبعاد المناخ التنظيمي بمدارس التعليم ما بعد الأساسي عري للمتغيرات التالية: النوع، والمنطقة التعليمية، وسنوات الخبرة من وجهة نظر المعلمين. كما هدفت الدراسة أيضا إلى الوصول لإجراءات مقترحة لتفعيل أبعاد المناخ التنظيمي في مدارس التعليم ما بعد الأساسي. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي لتحقيق أهدافها، وتألفت عينة الدراسة من (۷۲۳) معلم ومعلمة ممثلة لبعض مناطق السلطنة. تم تصميم استبانه لجمع البيانات مكونة من (56) فقرة موزعة على أبعاد الدراسة الستة: الهيكل التنظيمي وقوانين العمل، ونمط الإدارة والسلوك الإداري، وتكنولوجيا العمل، والحوافز والمكافآت، وبيئة العمل، والإنماء المهني. وتمت معالجة البيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والأهمية النسبية الأبعاد الدراسة واختبار (ت) للتحقق من دلالة الفروق تعزى إلى متغير النوع، واختبار تحليل التباين الأحادي التعرف على دلالة الفروق تعزي للمنطقة التعليمية وسنوات الخبرة، واختبار (LSD) التحقق من دلالة الفروق ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة مايلي. يلي - أن مستوى توافر أبعاد المناخ التنظيمي في مدارس التعليم ما بعد الأساسي حسب تقديرات أفراد عينة الدراسة كان متوسطا في مجمل الدراسة. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة(0. 05) حسب تقديرات أفراد عينة الدراسة في إجمالي الدراسة تعزي لمتغير النوع ولصالح الإناث. بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (وحه ۰٫۰) حسب تقديرات أفراد عينة الدراسة في إجمالي الدراسة تعزي لمتغير المنطقة التعليمية لصالح الشرقية جنوب والشرقية شمال والباطنة جنوب مقابل محافظتي مسقط وظفار، وكذلك وجود فروق لصالح الشرقية شمال مقابل الباطنة شمال. كذلك بينت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (2ه ۰٫۰) حسب تقديرات أفراد عينة الدراسة في إجمالي الدراسة تعزي لمتغير الخبرة لصالح ذوي الخبرة الطويلة (۱۱ سنة فأكثر) مقابل ذوي الخبرة المتوسطة (6-۱۰ سنوات) وذوي الخبرة القصيرة (1-5 سنوات). - التوصل إلى قائمة من الإجراءات المقترحة لتفعيل أبعاد المناخ التنظيمي في مدارس التعليم ما بعد الأساسي ذات العلاقة بأبعاد الدراسة، ومن أهمها إعادة صياغة اللوائح التنظيمية لمدارس التعليم ما بعد الأساسي وفصلها عن لوائح التعليم الأساسي بما يتوافق مع متطلبات هذه المرحلة. الاهتمام بالهيكل التنظيمي بالمدارس ومراعاة احتياجاتها في التخصصات اللازمة. إيجاد نظام ثابت لنظام العلاوات والترقيات مبني على الكفاءة في العمل - المؤهل العلمي - سنوات الخبرة). العمل على تحقيق مبدأ الشراكة بين المدارس والمجتمع المحلي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017