Document

‫إجراءات مقترحة لتطوير إدارة مواهب القيادات المدرسية الناشئة في المدارس و المديريات العامة للتربية و التعليم بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to propose procedures to develop talent management of emerging school leaders in schools and Educational General Directorates in Sultanate of Oman. This is after studying the reality of talent management of emerging school leaders at three levels: (1) Departments of Human Resources Development, (2) schools (3) and cooperation between the Departments of Human Resources Development and schools. Qualitative and quantitative approaches were adopted in data collection by using two tools: Questionnaire and interviews. Questionnaire was applied to (400) supervisors in Departments of Human Resources Development and administrators staff in schools. The interviews were with individuals of higher and moderate leaderships in Ministry of Education & Educational General Directorates. The study found in the questionnaire sample that the reality of talent management for emerging school leaders were at average degree for schools and weak degree for Departments of Human Resources Development and cooperation between Departments of Human Resources Development and schools. The results of questionnaire showed statistical significant differences at the significance level of (as 0.05) about the reality in two levels: level of Departments of Human Resources Development and level of schools accordance to gender favoring females, as well as academic qualification factor favoring the bachelor degree and less. The results also showed the presence of statistically significant differences at the level of the three levels of the questionnaire according to the factor of work nature, for the benefit of administrators in schools compared to supervisors in the Departments of Human Resources Development. The study resulted in setting proposed actions in order to develop talent management of emerging school leaders in schools and Educational General Directorates in Sultanate of Oman, including: finding a job specializing for talent management in the Departments of Human Resources Development in Directorates General of Education and the preparation of a second line of school leaders by taking advantage of talented teachers.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى وضع إجراءات مقترحة؛ لتطوير إدارة مواهب القيادات المدرسية الناشئة في المدارس والمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان، وذلك بعد دراسة واقع إدارة مواهب القيادات المدرسية الناشئة عبر ثلاثة محاور، وهي: (1) على مستوى دوائر تنمية الموارد البشرية في المديريات العامة للتربية والتعليم، (2) وعلى مستوى المدارس، (3) وعلى مستوى المشاركة بين دوائر تنمية الموارد البشرية والمدارس، حيث تم استخدام الأسلوبين الكمي والكيفي في جمع البيانات من خلال أداتين، هما: الاستبانة والمقابلة؛ طبقت الاستبانة على عينة من (400) فرد من المشرفين في دوائر تنمية الموارد البشرية، والإداريين في المدارس، بينما طبقت المقابلة على (6) أفراد من القيادات العليا والوسطى في وزارة التربية والتعليم والمديريات العامة للتربية والتعليم.
جاءت تقديرات أفراد عينة الاستبانة حول واقع إدارة مواهب القيادات المدرسية الناشئة بدرجة موافقة "متوسطة" على مستوى المدارس، ودرجة موافقة "ضعيفة" على مستوى كل من دوائر تنمية الموارد البشرية، والمشاركة بين دوائر تنمية الموارد البشرية والمدارس، وكشفت نتائج الاستبانة عن وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (a 0.05) حول الواقع في محورين على مستوى دوائر تنمية الموارد البشرية، وعلى مستوى المدارس، وذلك وفقا لمتغير النوع لصالح الإناث، ووفقا لمتغير المؤهل العلمي لصالح حملة بكالوريوس وأقل، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا على مستوى المحاور الثلاثة للاستبانة وفقا لمتغير طبيعة العمل، لصالح الإداريين في المدارس مقارنة بالمشرفين في دوائر تنمية الموارد البشرية، فيةحين أفرزت نتائج المقابلات مجموعة من المقترحات لتطوير إدارة مواهب القيادات المدرسية الناشئة، وذلك في تسع مجالات، خرجت الدراسة بمجموعة من الإجراءات المقترحة؛ لتطوير إدارة مواهب القيادات المدرسية الناشئة في المدارس والمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان، منها: إيجاد وظيفة متخصصة بإدارة المواهب في دوائر تنمية الموارد البشرية بالمديريات العامة للتربية والتعليم بالمحافظات، وإعداد صف ثان من القيادات المدرسية بالاستفادة من المعلمين الموهوبين قياديا.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
11
4
الروشدية, عائشة بنت سالم بن خادم.
جامعة صحار.
2018